Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, april 25, 2010

Polisingripande





Ett otal gånger har jag blivit stoppad av trafikpolisen. Vid några tillfällen har det varit ganska gemytligt, men de flesta gångerna har jag bara känt mig provocerad och kränkt.
Vet inte hur mannen i den vita Volvon upplevde att bli stoppad söndag morgon på Folkungatan. Kanske tyckte han det var helt okey att kliva ur och gräva fram körkortet ur en jacka i baksätet. Hos mig som åskådare väcktes den där obehaliga känslan av kränkthet snabbt till liv.
Konstapel 1 kollade förstrött på lappen, konstpel 2 tittade på klockan. Medan volvomannen långsamt och eftertänksamt spände på sig bältet tog konstaplarna sikte mot närmsta papperskorg, för att slänga pappret till lilla morgonmackan. Sen fick det räcka med kontroller för den här dan. Uppdraget var fullbordat. Utan större brådska fick de av sig reflexvästarna och rullade ut ur gömstället.

Inga kommentarer: