Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, oktober 15, 2011

Occupy Wall Street




Egentligen på samma tema som de trotsiga ungdomarna i Idol ...
Har bara sett det i ögonvrån, men så sakteliga förstår jag att det är något märkvärdigt och löftesrikt som pågår sedan den 17 september i New York . Occupy Wall Street / OWS - ett generalangrepp i praktisk handling mot ett vansinnigt system. Även min  kompis Russel från etiopiencyklingen har flyttat ut på gatan.


Den arabiska våren har blivit den amerikanska hösten. Nu är det Sveriges tur.

Occupy Stockholm 


Sergels Torg idag klockan 12.



Nu är klockan 10.30 och Percy Barnevik är i Nyhetsmorgon, och ger praktisk handling ett tydligt ansikte. Och han sjunger sin återkommande lovsång till kvinnligt ansvarstagande. PB är en vacker symbios mellan kraft som kommer underifrån och kraft som kommer av godhet som pekar med hela handen. Han inspirerar, och har nog en tillgång i sin otålighet. Jag är ingen perfektionist, jag gör ungefär rätt. För många år sedan hade jag en kamrer i Bergslagen, han gjorde exakt fel.
Boken han precis skrivit heter, förstås, " Jag vill förändra världen ".




1 kommentar:

Onkel Olof sa...

Ännu en i den långa kön av människor som vill förändra och rädda världen. Men han har 240 000 000 goda anledningar bara i pensionsavtal att lyckas med…

Bill Gates tysta skrik ekar över jorden!