Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, oktober 27, 2011

Homo Economicus


Lyssnar på kvällens avsnitt av ""En bok en författare". Här intervjuas ekonomiproffessorn Christer Gunnarsson, som skrivit boken Hållbarhetsmyten - varför ekonomisk tillväxt inte är problemet. Det blir ett gemytligt samtal, där tillväxt, konsumtionshets och kortsiktig rovdrift på naturen framstår som ganska harmlösa företeelser. Märkligt, mycket märkligt, med tanke på att intervjuaren heter Birger Schlaug.

Apropå de 60 miljarderna; funderar ofta över om inte förespråkare för alternativa synsätt till evig konsumtionshets måste lära sig av Schlingmann och reklamvärlden. Att vädja till både känsla och förnuft. Det bästa exemplet som jag känner till är Economics of Happiness. Ingen lämnas oberörd av den här 3 minuter långa vidoesnutten. Ett annat exempel är GREEN, filmen om apan som förlorar sitt livsrum i regnskogen.

Christer Gunnarsson är proffessor i ekonomi. Men Homo Economicus är ett påhitt av nutida Homo Sapiens. Vi är i grunden biologiska varelser, med biologiska och (kanske framförallt) sociala behov. Inte ekonomiska.
Om inget annat står till buds, använd modern marknadsföringsteknik för att uppenbara det (!).

11 kommentarer:

Anonym sa...

Eric

Jag tycker att du ska se programmet också, om homo economiskurs.

Det var en skarp intervju. :-)

Roland

ERIC SECHER sa...

Du menar att intrycket blir annorlunda om man SER, och inte bara HÖR ?
"Ecomoiskurs" - du är genial !

Onkel Olof sa...

Homo economicus tellus destructus. Borde vara det fullständiga namnet. Låter lite som hexameter…

ERIC SECHER sa...

Ecomiskurs
Homo economicus tellus destructus

Blir lite full i skratt, lite tårögd, och inspirerad ...

Roland Lidén sa...

ERIC

Om du jämför mig men en inskränkt
professor, så kanske du kan kalla mig genial.

Eric, om du tittar på BSs blogg. så kan du se att, många upplevde att Birger gjorde professorn till en saltstod, vad mer kan vi begära!

Antag att vår uppgift är att visualisera en värdbild som så småningom, men inte försent, kan göra framtiden möjlig.

Hur gör vi nu då?

Vi är illa ute!

Jag har inte den intelligens och därför delvis inte det mod som krävs för att skapa den världsbild som skulle kunna göra framtiden möjlig!

Jag kan prata om Klotförstånd och Kulturer på Jordens långsiktigt hållbara villkor.

Får vi inget gensvar och inte kraften att skapa den folkhögskola som Jorden saknar så kommer vi inte att kunna gå i täten, med våra vänner för att skapa Folkens Kulturer, på denna Jord!

Eric och Roland,

Olof och Realist,
Var är ni,

Roland Lidén sa...

Vem ska återupprätta förståndet på Jorden?

Lite full i skratt, lite blanka ögon
och så pass inspirerad, att människan kan få en chans till!

Varför förnekar människorna sin framtid, jag har skrivit, något om detta och jag tycker inte att jag ska dra hela lasset !!!

Eric, Olof, Realist & Roland

Anonym sa...

Eric

homo ecomiss är en förrädare till Homo Sapiens.

.....

ERIC SECHER sa...

Roland,

Har du någon gång hört någon uttala sig kritiskt om BS framträdanden på hans egen blogg ?

Om en gemytlig proffessor i ekonomi framställer miljö och tillväxtrproblemen som mer eller mindre påhittade, samtidigt som intervjuaren (som i allas ögon är känd för den rakt motsatta uppfattningen) inte tydligt markerar sitt avståndstagande - då kommer nog majoriteten av de som tittar komma fram till att "det är nog inte så farligt".

Möjligen kan man ursäkta det gemytliga samtalet med att det är själva programidén. Men jag får ändå inte ihop den arga BS på bloggen med den här mysgubben.

Roland Lidén sa...

Eric

Om att göra en professor till en
tredjeklassare!
(Dummare än en femteklassare)

Du kanske heller inte får ihop allting?

Skrev du ditt inlägg före eller efter LUNCH?

Har du Sett Programmet?

Jag undrar hur du själv skulle ha klarat av att samtala med denna professor?

Både Du och Jag vågat har vågat kritiserat Birger Schlaug, på hans egen blogg.

Med Kant i bagaget, så vet jag ingen som skulle ha klarat av detta samtal bättre, med professor Omedveten, än vad Birger Schlaug gjorde!

Eric, jag vågar ha kritiska synpunkter, på din blogg liksom jag vågar ha kritiska synpunkter på Birgers blogg.

NÄR JAG NU APPLÅDERAR EN AV ER, SÅ SÄGER DEN ANDRE, JAMEN JAG DÅ :-(

Roland / lite stygg men gladare ändå :-)

ERIC SECHER sa...

Roland,
OK, i morgon skall jag SE och LYSSNA på programmet en gång till ! Och än en gång försöka avgöra hur det kan tänkas uppfattas av det STORA FLERTALET, för det är det som är frågan.
(Jag skrev på kvällen direkt efter att ha lyssnat)

Roland Lidén sa...

Eric

Nu är vi överens igen!

Jag tänkte så här, undrar vad Birger vill och hur, lyckas han med detta!

Du skriver: Och än en gång försöka avgöra hur det kan tänkas uppfattas av det STORA FLERTALET, för det är det som är frågan.

Nu är vi inte ens oöverens, utan nu börjar det handla om att Vi som det STORA FLERTALET, SKA GÖRA FRAMTIDEN TROVÄRDIG SÅ ATT MÄNNISKOR VÅGAR ANSLUTA SIG TILL OSS!
Jag hade inte tänkt att ovanstående mening skulle skrivas med versaler.
Någon spelar mig spratt och säger emot mig som du ibland gör, och får mig ibland att säga saker som jag ännu inte kan leva upp till.

Kan ske av någon annan kanske!

God natt!~~~---

Roland