Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, oktober 08, 2011

Vad är politik ?


Kan inte påminna mig en så entydigt positiv nyhet, som Tranströmers nobelpris. Alla står i hyllningskören, utan att man för en sekund behöver befara masshysteri eller indoktrinering, eller att det efter en tid "visar sig" det ena eller det andra.
Läser att Tranströmer är "okontroversiell", att han på sextiotalet fick kritik för att vara "opolitisk".
Men en alldeles vanlig människa ( uppvuxen med sina mamma och morföräldrar på Folkungagatan 57, arbete på dagarna och diktande på tid som blev över ), med en ovanlig känsla för livets mysterier, som hjälper andra vanliga människor att känna igen sig i mysteriet, är det inte en politisk handling ?
I somras gjorde Birger Schlaug tillfälligt uppehåll i den dagliga retoriken, och skrev ett femtontal "Bagateller".  Om livet, sitt liv. Det var vackert, underfundigt och välskrivet. Och kändes  politiskt, då det visade på alternativ, och möjligheter.

3 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Är inte frågan egentligen: Vad är politik?

Kom på att jag själv inte är riktigt säker. Tycker det är skönt att Tranströmmer inte är politisk, men jag vet inte varför.

ERIC SECHER sa...

Vad är politik ?
Är inte frågan egentligen: Vad är politik?
???

Onkel Olof sa...

Såg inte överskriften på min dator när jag skrev kommentaren :)

Tranströmmer är lika bra för det.