Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, oktober 27, 2011

2011


Jag vet med förnuftet att 60 miljarder årligen läggs på reklam. Igår fick jag en känsla för galenskapen, det gör alltid större intryck.
Utanför Konsum står en jättelik turnébussliknande skapelse. Inne i affären cirkulerar ett tjugotal filmmänniskor med kameror, strålkastare och reflexskärmar. Personalen är upphetsad, och verkar förvänta sig att vi som handlar inte skall störa reklammakarna. Jag letar förtvivlat på kryddhyllan, utan glasögon, men blir snart varse att jag är i vägen. - Vi gör reklamfilm här. - OK…

En liten, liten känsla för vad som är viktigt, 2011.

12 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Just därför man behöver kontraster som den här:

http://worldpeace84000.blogspot.com/2011/10/peace-in-oneself.html

Man kan göra reklam för det andra viktiga med.

ERIC SECHER sa...

Jo, det behövs kontraster. Men hur "marknadsförs" de ?

Onkel Olof sa...

Det fina i sammanhanget är att man inte ska behöva marknadsföra det. När människor vill bli frälsta kommer de till profeten.

Profeter som springer efter folk för att frälsa dem, ser lite falska ut...

ERIC SECHER sa...

Håller med. Var så inne på "markandsföring" efter Schlaugs intervju.

När Reinfeldt predikar, och försöker mynta nya slagord (lyssna, nyfiken) låter det falskt i mina öron. Men när Economy of Happiness eller GREEN lär sig av marknadsförings-branschen känns det inte lika illa ?

Onkel Olof sa...

jag tror att om man lutar sig mot min grund syn om att alla människor vill vara duktiga, så tror jag att moroten är den bästa merknadsföringen.

Om folk vet att deras insatser betyder något är man snabb att göra fler insatser. Direkta belöningar och "guldstjärnor" är ett enormt starkt påverkningsmedel...

ERIC SECHER sa...

" Duktiga ". Nu får du mig att gå igång ...

För egen del, så är nog "duktighet" det jag försöker bekämpa allra mest.

Som något sagt, bara för att något är tillåtet (eller för att "alla vill"), betyder inte att de är rätt.

Idag är duktighet o duglighet nummer ett.
I morgon kanske det är andra ideal ? Som generositet.

Betongide....

Onkel Olof sa...

Jag kan hålla med om att ordet "duktig" är ett ideal som ofta bara är ett mått på hur bra man följer "systemet".

Men det förvånar mig hur mycket människor är beredda att jobba för en guldstjärna, en medalj eller andra utmärkelser.

Varför inte använda det, ändå ganska positiva påverkningsmedlet, för att nå en eftersträvansvärd effekt.

Jag saknar rubriker i tidningen som tex:
"Svenskars källsortering sparar 1 miljon ton koldioxid i månaden"

Då skulle i alla fall jag vara stolt över alla mina högar…

ERIC SECHER sa...

Olof,
Ja, utan belöningssystem händer inte mycket. Verkar vara ett biologiskt fundament.

Vi kan välja att belöna duktighet och girighet, men vi kan också välja att belöna omtanke och givmildhet.

Trösterikt i sammanhanget är att neurofysiologin verkar bekräfta , det som alla redan vet, att hjärnans eget belöningssystem går igång mest av allt på generositet.

Att VI väljer att belöna det som våra hjärnor inte helst belönar, det är inte särskilt klyftigt.
Är det därför så många verkar må så dåligt ?

Onkel Olof sa...

Det säga att Dogen (gammal zenmästare) behövde 30 år från det att han blev upplyst tills han kunde leva efter det.

Vi vet vad vi borde göra, men det är en lång process, en strid med sig själv och omgivningen, innan vi faktiskt är där. Processen får nog många att må dåligt, och då tror jag att man ibland behöver även en vänlig puff av uppmuntran, även om en rejäl rövspark ofta ger snabbast effekt.

ERIC SECHER sa...

Är vi "upplysta", och (med svårighet) på väg mot något bättre, tycker du ?

Roland Lidén sa...

Onkel Olof

(om att återvända till Jorden)

Processen får nog många att må dåligt, och då tror jag att man ibland behöver även en vänlig puff av uppmuntran, även om en rejäl rövspark ofta ger snabbast effekt.

Var har du fått dina pedagogiska insikter ifrån !

Onkel Roland, nää Onkel ligger ännu inte rätt på tungan.

Onkel Olof sa...

Eric
Jag tycker nogb att vi är på väg mot något bättre. Folk idag är mer medvetna/"upplysta" än vad vi var på 1500-talet.

Det kollektiva medvetendet, genom bl.a. internet, gör att den ensamme kan höras.

Roland
Faktum är att jag är utbildad pedagog:)
Men nu förtiden arbetar jag som rektor och amatörfilosof.