Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, oktober 19, 2011

Medkänsla



Beklagligt, eller bara mänskligt ?

Rättegången mot journalisterna Johan Persson och Martin Schibbye, anklagade för terror och olaga intrång, har inletts i Addis Abeba. Först när jag ser den korta intervjun med Martins mamma Karin infinner sig engagemanget ordentligt. Det känns bra, men också skamligt.
Ingenting, ingenting över huvud taget, är starkare än viljan att ställa upp på sina barn, ingenting känns mer meningsfullt. Tänk om den urkraften, medkänslan, kunde tas i bruk även i andra sammanhang.

17 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Den urkraften har tagit oss så här långt. Inte illa bara det…

Roland Lidén sa...

Uppmuntra urkraften som evolverats till Klotförstånd, under vars vingar
människor vågar öppna den julklapp som våra förstånd innebär och som har förträngts men nu när människorna öppnar sina Julklappar i avsikt att bli människor på Jordens Villkor, så skapas ett globalt medvetande, under vars vingar, kulturer på Klotets villkor vår gro och växa och bli ledstjärnor, för vår fortsatta framfart.

Han som skulle ha semester, men i morgon kommer jag att vara snickare och ingening annat!

Snickare Roland

Roland Lidén sa...

Olof

Urkraften har tagit oss fram till en medvetslös kultursyn!

Inte illa, hur dum får man vara?????

Människorna har lämnat sin gemenskap med Jorden, med ansvaret för framtiden och blivit omedvetna konsumister.

Detta kommer att gå åt helvete, om inte en oerhörd mognadsprocess omedelbart inleds!!!

Roland Lidén

Onkel Olof sa...

RL
Jag menar inte növändigtvis att den gjort oss smartare, men vi har överlevt ganska länge.

Om förnuftet var lika starkt...

Roland Lidén sa...

Onkel Olof

Jag känner vad jag känner och ibland så drabbar det, två av de klokaste, som jag "känner!"
Eric och Olof.

När jag tittar in i huvudet på mina medmänniskor och samtidigt tänker på vilken kulturrevolution som Jorden behöver, så drabbas jag av vanmakt och panik.

Vad kan jag annat göra än att tända mitt stearinljus och lysa upp den plätt som jag bebor, framtiden är vit och obeträdd, och rekommendera alla andra att göra sammalunda och beträda omställningens väg.

I apans spår för framtids segrar!

Roland Lidén

RL sa...

OO

Urkraften har gjort oss smartare, och den har överlevt så länge att alla nu mentalt, lever på det sluttande planet.

Om visdomen var lika stark...

RL

ERIC SECHER sa...

Alla urkrafter överlever, även medkänslan !

Onkel Olof sa...

Kanske gör du mer än tror, fast du grips av vanmakt, Roland. Stranden är på långt håll en helhet, men består av en oändlighet av gruskorn. Alla är viktiga på sitt sätt…

Roland Lidén sa...

Eric

Jag blir lite hoppfullare, när jag lyssnar på Din obotliga optimism!

Jag tror att din mentala, hälsosamma attityd, beror på att Du ofta är ute och cyklar och träffar andra Rebeller.

Ett huvud på en vältränad kropp, jämförd med ett huvud på en otränad kropp är modigare och frimodigare än det förra. Skärpning.

Roland

ERIC SECHER sa...

Alla gruskorn behövs, även otränade ..:-)

RL sa...

Eric

Jag tror att Du retas en aning, med mig, vilket jag har förtjänat.
Du förstår vad jag ville ha sagt, fast jag sa tvärt om ..:-)

Var glad!

Roland

ERIC SECHER sa...

Roland,
Nej, på fullaste allvar tror jag på medkänslans urkraft och att alla (gruskorn) behövs, hur vältränad man är känns inte så viktigt.
Min optimism är nog lite tillkämpad, Olof ÄR optimist.

Onkel Olof sa...

Det var en cree-indian på TV som, tro det eller ej, hette Roland. Han sa att moder Jord har en förmåga att altid läka sig själv.

Då bor han ändå i ett väldigt nedsmutsad del av Alberta och livnär sig som samlare och jägare i det moderna samhällets skugga.

Det var skönt att se att jag inte är ensam optimist. Jag har ju Cree-Roland med…

ERIC SECHER sa...

Varje gång vi diskuterar förhållningssätt (optimism-pessimism) kommer jag att börja med att läsa OO-kommentaren i "En galen värld". Den sätter fingret på avvägningen mellan acceptans och uppror. Att utsatta människor finner mening, är inte detsamma som att vika ner för orättvisor, är min egen slutsats.
http://ericsecher.blogspot.com/2011/10/en-galen-varld.html

RL sa...

Tack Olof, för min mognad från sandkorn till gruskorn och Cree-Roland!

Tack Eric, för min mognad från gruskorn till (gruskorn)!

Tack Realist, för din tidigare uppskattning och din berättelse!

Tack, alla för i dag och för alla andra spännande dagar!!!

/ Roland Lidén

Anonym sa...

Eric, Olof och Realist. (bokstavsordning)

Jorden har tidigare kunnat läka sig själv, före människornas ankomst till Klotet.

Psykologiskt så finns i människans indiansjäl, vindarnas gud som kan läka människosjälar.

Om nog många människosjälar blir till sig,

så kan även vår hemvist i Universum tillfriskna!

Provar att vara noVIS INDIAN.
Olof: Tack för antydningen!

IndianRoland.

ERIC SECHER sa...

Lärorikt sällskap, kände inte till Cree-indianerna. Tack.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cree