Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, oktober 20, 2011

That´s the difference


I går kväll packade jag rycksäcken med tält och sovsäck, och sällade mig till ockupanterna på Brunkbergstorg. Det gällde att få upp presenningar mellan träden för att ha en torr mötes - och matplats. Det var vimsigt och väldigt trevligt, Tim från NY City var självskriven ledare. När jag kröp "till kojs"i tältet hade väl inte så mycket hänt, men i morse såg det ut som ett riktigt proffsjobb. Bra jobbat.

Men kan det här jämföras med protesterna i andra delar av världen ?



Vad krävs det för att en spontan proteströrelse på gatan skall få fart, väcka debatt och göra skillnad ?

1. Anständigt väder.
2. Tillräckligt många missnöjda medborgare.
3. Tillräckligt många modiga medborgare - som vågar protestera, och/eller vågar debattera.
4. Tillräckligt många skakade och/eller modiga politiker - som inser att en förändring är nödvändig.

I bl.a arabvärlden, Spanien, Grekland och New York uppfylls tre, eller t.o.m fyra förutsättningar . Det kan man nog inte säga om Sverige, och Stockholm. Vi har det för bra, är för blyga, tror på staten, och vädret är för dåligt. Men det är samma SYSTEM, överallt.

13 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Vissa av oss revolterar mot systemet hemma. Det ser inte så coolt ut, men det fungerar :)

ERIC SECHER sa...

"hemma" ?

Onkel Olof sa...

I trädgården :)
Nä skämt å sido. Det finns många sätt att få till förändringar. Att öka sitt oberoende har varit en av vägarna, minska sin konsumtion, på riktigt, en annan.

Vägarna mot målet är många, och kanske det är den slutliga styrkan…

ERIC SECHER sa...

Otåligheten och känslan vill protestera, men det låter klokt, hoppingivande och förnuftigt ( as usual ..)

Onkel Olof sa...

För egentligen stöder jag er som ockuperar, men eftersom jag inte är där själv, kan jag ju seriöst inte mena det, eller?

Svår fråga det där…

ERIC SECHER sa...

Åtskilligt förväntas man begripa på avstånd... som hur gick det egentligen till när mina nya bomulls T-shirt för 59:- färgades, i Indien.

Onkel Olof sa...

Dessutom måste ´jag nog tillhöra den 1%-gruppen, eftersom jag tycker att jag har det gott ställt…

ERIC SECHER sa...

Har nog inte riktigt förstått hur 1%-gruppen definieras. De som har allt att vinna på ett fortsatt kapitalistiskt system ? Tillhör vi en XX%-grupp, som hittills kommit lindrigt undan ?
99%-gruppen borde, i konsekvensens namn, vara lika svår att definiera. Men där "känns" det som man syftar på att "nästan alla" saknar inflytande ?

Onkel Olof sa...

Om man då hypotetiskt säger att vi är 1%-gruppen, då har vi ett större ansvar att arbeta för en förändring.

XX-gruppen tyckte jag var ett bra begrepp. Beskriver det komplexa i frågan mycket bra.

ERIC SECHER sa...

Olof,

Ansvar.
Det vore nästan FÖR fantastiskt, om de (1%) som för tillfället aktivt utnyttjar möjligheten (som systemet tillåter) att sko sig på andra skulle välja att avstå från den möjligheten.
Men av oss (XX%) som passivt gynnas, alt kommer undan, känns det mer naturligt att prata om "ansvar".
Missförstod jag dig ?

behovs - och problem - trappan;
http://ericsecher.blogspot.com/2011/08/behovs-och-problem-trappor.html

Onkel Olof sa...

Mitt problem är kanske att jag inte vet om jag är 1% eller xx%. Kanske spelar det ingen roll, då vi har ett gemensamt ansvar.

Om jag är en av dem som har tillgång till 80% av resurserna så borde varje procent jag minskar min konsumtion ge mer effekt än om jag var en av de som har tillgång till 20%. Då har jag på något vis mer ansvar.

Man jag kan ha räknat fel…

Dennis Nilsson sa...

Det finns en hel del att lära från Occupy Wall Street i bl.a New York.

Som att MSM-medierna mörkar en hel del från från Occupy Wall Street' så de sänder en egen webb-TV direkt från demonstrationerna i New York.

Kanske kan Stockholm göra liknande och ev. vara med på deras webb-TV? De har reportage från andra delar av världen.

Man har även flera chattar där man kan diskutera med folk från hela världen.
http://12160.info/Protest-Watch-Live-Chat-OccupyWallStreet-o15-ows-OccupyWallSt?xg_source=activity

http://www.livestream.com/Occupynyc

Härmodagen var Jesse Jackson på plats och lyckades avstyra polisen från att raida Occupy Wall Street's mediatält.

ERIC SECHER sa...

Olof,
Överens. Tror du räknat rätt.

Dennis,
Stort, stort tack för tipset. Har man gått in är det svårt att slita sig. Nästa gång jag åker ner till Brunkeberg skall jag tipsa...eller är du där ?