Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, oktober 23, 2011

Brunkebergarna





Gjorde ett kort besök på Brunkebergstorg, och Occupy Stockholm.

Tim och de andra hade gjort ett fantastiskt jobb med mötes - och mattältet. Tim är  byggare och artist från New York, för tillfället går han en ett-årig kurs i socialt arbete i Järna. " So this is real good practise ". För honom är nog ockupationen mer ett kulturellt än ett politiskt projekt.

Klockan tretton anlände Anders, en prydlig äldre nationalekonom med brun bandyportfölj och handskrivet manus, som på ett förtjänstfullt sätt redogjorde för skuldekonomins kännetecken. Han hade också  idéer om hur man kommer ur dilemmat, som jag inte riktigt förstod ( pga bristande swengelska-kunskaper ).

Det finns flera skäl att fortsätta " hänga med " med brunkebergarna, som har rimliga förväntningar på vad man kan åstadkomma i ett blygt oktoberstockholm. Säkerhetschefen på Swedbank, som ligger närmast granne med lägret, fick kalla handen från polisen. - De är väldigt skötsamma, och kommer att få vara kvar, blev beskedet. (SvD - Näringsliv !). Det har tydligen hänt en del sedan Göteborgskravallerna.

4 kommentarer:

Roland Lidén sa...

Eric

Du har ju en Apa på ditt skrivbord.

Tänk om vi skulle skriva världshistorien, från en Apas
perspektiv.

Vi skulle då, kanske kunna se väldigt många nya perspektiv, som skulle göra många framtider möjliga.

För närvarande så kan jag bara se väldigt många dystopier framför mig.

När jag på mitt försynta sätt berättar att tillväxten och konsumtionsgalningarna, i morgon kräver tre Jordklot, så berättar Galningarna för mig att Dom har tillförlitligare källor, än vad jag har och att det är lugnt.

Vad händer då med mig, när jag uppfattar att mina grannar är anpassat galna.

Om jag uttrycker mig något försiktigt, så är det inte så, att min ORO dämpas!

Roland Lidén

Dennis Nilsson sa...

Eftersom MSM-medierna mörkar en hel del från från Occupy Wall Street' så sänder de egen webb-TV direkt från bl.a demonstrationerna i New York. Kanske Stockholm också kommer med snart.... :-)

Kolla in webb-TV'n här där det även finns en chatt där man kan diskutera med folk från hela världen.
http://12160.info/Protest-Watch-Live-Chat-OccupyWallStreet-o15-ows-OccupyWallSt?xg_source=activity

http://www.livestream.com/Occupynyc

Härmodagen var Jesse Jackson på plats och lyckades avstyra polisen från att raida Occupy Wall Street's mediatält.

ERIC SECHER sa...

Roland,
Förstår hur du tänker.
Läste i morse ett fantastiskt reportage i DN av Ulrika By om filmaren Linda Västrik som levt med pygméer i Kongo. (Hittar den tyvärr inte i nätupplagan). Tänkte faktiskt på dig medan jag läste ...så sorgligt.

Nu plockar jag istället fram nya numret av Good News Magazine, som handlar om "vardagshjälpar". Nästa nummer kommer att handla om Biologisk mångfald. Prenumerera !

Det finns en massa positiv energi, en massa vilja att ändra där ute. Gå in och kolla på länken som Dennis tipsat om. I någon mån handlar det kanske om att "välja rätt sällskap" .

Dennis,

Stort, stort tack för tipset. Har man gått in är det svårt att slita sig. Nästa gång jag åker ner till Brunkeberg skall jag tipsa...eller är du där ?

Anonym sa...

I någon mån handlar det kanske om att "välja rätt sällskap"

I någon mån så är du rolig Du!

Rådet tar jag till mig!!!

Eftersom jag skriver här,
så har jag väl i detta fall,
ändå valt rätt sällskap?

Tror Jag!