Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, mars 30, 2009

The origin


Nature History Museum of London uppmärksammar att Charles Darwin fyller 200 år. En vindlande utställning om en man som ställde allt på ända. Av rädsla att bli hånad och missförstådd dröjde det 20 år innan han publicerade sitt sprängstoff.
Vid utgången köper vi varsitt exemplar av The origin of species från 1859.

På planet hem från London läser jag omväxlande ur Väckarklocka av Elin Wägner och The origin av Charles Darwin .
Det slår mig att det ena är lillasysters värld, det andra är storasysters. Är det månne min uppgift som den upplyste fadern att få dem att läsa ur varandras böcker ? I någon bemärkelse handlar de väl båda om "the origin".

Inga kommentarer: