Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, mars 05, 2009

BMI


Jag trummar på med min känslobaserade kirurgi.

Idag fick jag av närmsta chefen veta att socialstyrelsen överväger att höja tröskeln för överviktskirurgi från 35 till 40. (BMI = body-mass-index: vikten i kilo genom längden i meter i kvadrat: t., ex (ego) 70 kilo genom 1,75 meter gånger 1,75 meter = 70 genom 3.06 = 22.9 = BMI = normalviktig).

Ett BMI på 35 ( dvs om jag med mina 1.75 meter skulle väga 107 kilo) räcker inte. Jag måste väga 122 kilo ( BMI 40) för att socialstyrelsen skall tycka att det är vetenskapligt säkerställt att min sjuklighet och dödlighet minskar signifikant ( = utan tvekan) om jag opereras med gastric by-pass.

Spontant säger jag till närmsta chefen;
- Utan att veta hur vetenskapsmännen resonerat så KÄNNS det helt rätt att höja gränsen för gastric-by-pass från 35 till 40.
Närmsta chefen skakar uppgivet på huvudet över min kommentar . Men anar jag inte i hans ögonvrå en glimt av förståelse ?

Inga kommentarer: