Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, november 03, 2013

AVA




Amatör är den som utför utan att ha det som yrke.
Vetenskap innebär systematiskt och metodiskt inhämtade av kunskap.
Akademi syftar på lärda anstalter, något som som ger kunskapen status.

Varje dag sliter människor i min omgivning med att samla in mätbara data, som samlas i register, som publiceras i renommerade tidskrifter, som ger insamlaren/forskaren status.

Varje dag samlar jag på mig nya intryck och ökar min erfarenhet. Men att kalla det för systematiskt och metodiskt inhämtande av kunskap är väl för mycket sagt, akademiskt är det minst av allt. Forskarna ser mig som en amatör.

Det finns ett gap, närmast en avgrund, mellan den kunskap som formuleras, publiceras och upphöjs, och den som lagras i all tysthet - the tacit knowledge, the know-how.
Är det värt ett försök att överbrygga gapet ? Att  systemstiskt och metordiskt berätta om iakttagelser som inte självklart låter inordna sig i rutor och kryss. 

Vi döper det till Amatör Vetenkaps Akademin (AVA)
Och önskar oss lycka till !



1 kommentar:

Anonym sa...

!!