Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, september 20, 2010

Se i ögonen


Gårdagens diskussion med den hemvändande partikelhjälten står sig i dag.
Än så länge verkar Maria Wetterstrand gå på min linje. Den moraliska linjen.
Ur Aftonbladet:

Inte ens om Reinfeldt erbjuder Miljöpartiet erbjuder ministerposter kan språkrören se något samarbete framför sig.
– Hur kan vi efter den här valrörelsen se våra väljare i ögonen och säga att vi ska gå ihop med den här regeringen?, sade Maria Wetterstrand.
– Skulle jag sätta mig som miljöminister och administrera bygget av tio nya kärnkraftverk? Nej tack, fortsatte hon.


Om de rödgröna "håller ihop", och Reinfeldt håller fast vid sitt "löfte" att inte förhandla med SD, då går bollen över till Mona Sahlin. Som får i uppgift att testa sammanhållningen inom Alliansen. Nog kan man föreställa sig att någon av herrar och damer Björklund, Hägglund och Olofsson egentligen är rätt trötta på att leva i skuggan av moderaterna ?

Mona hjärta Fredrik då ? Åtskilliga tycks ju mena att i sak är de inte så långt ifrån varandra. Ja, lite spännande vore det. Nej, falskt.

Sen har vi diskussionen om vad SD egentligen kan ställa till med som vågmästare. Min personliga uppfattning är att de skulle bli rätt harmlösa. Och att det var ett taktiskt misstag av Reinfeldt att vara så kategorisk. Ett stöd från SD i vissa frågor under mandatperioden kommer knappast att befläcka vare sig moderaterna eller alliansen, utan bara en anpassning till rådande situation. I vissa frågor kommer en ansvarstagande opposition istället att utgöra stödet. Varför inte försöka ? På det hela taget kan man säkert fortsätta arbetet med privatiseringar och utförsäljningar, och vidmakthålla ointresset för jämlikhet, solidaritet och miljö.

Eftersom jag av hela mitt hjärta "hejar" på de rödgröna, är jag glad åt detta misstag. Och håller tummarna för att Maria håller fast vid sin moraliska linje.
Det intryck man får av att att ha sett henne några gånger i TV; klok, hängiven och slug. Mest klok och hängiven ?

Inga kommentarer: