Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, september 23, 2010

Rädd


Kommer cykelvägen förbi Hellasgården på väg in i Älta. Femtio meter fram går en man med portfölj som korsar cykelbanan för att komma över till busshållplatsen på andra sidan vägen. Jag har glidit över på vänstra sidan av cykelbanan för att åka ut på vägen, men girar nu tillbaks till höger sida för att inte krocka med den förbipasserande. Jag uppfattar inte på något vis att det blev kritiskt, men jag ser att mannen kastar sig lite grand åt sidan när jag passerar. Sen hör jag
- Se dig för din jävel !
Jag blir paff, saktar ner utan att stanna, och vänder mig om
- Ta det lugnt, jag gjorde inte något fel.
Han verkar förvånad att jag svarar. Sen kommer det några glåpord till, som jag inte riktigt uppfattar.

Det känns lite snopet. Och plötsligt tänker jag. - Han är Sverigedemokrat ! Det är dom ser ut ! Prydliga på utsidan, i rock och med portfölj, men på insidan väntar aggressionerna på att få komma ut.

Man blir rädd, han blev troligen rädd, och svarar med att bli arg. Det är mänskligt. Om det var befogat eller inte, det spelar ingen roll.
Eller, man blir rädd för muslimer, och svarar med att bli arg, på muslimer. Om det är befogat eller inte, det spelar ingen roll. Mänskligt.

Helt säkert hade vi kunnat reda ut vad som hände på cykelbanan, om vi tagit oss tid.
Helt säkert går det att förstå främlingsrädsla, om man tar sig tid, och verkligen vill.

Inga kommentarer: