Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, april 03, 2016

Nagorno-Karabakh





Det finns många oroshärdar som jag knappt vet var de ligger och ännu mindre förstår varför de pågår. Nagorno-Karabakh är en sådan.
Nu har det varit nya oroligheter och jag slår ( för vilken gång i ordningen ?) upp kartan och läser Wikipedia. Sida upp och sida ner om stridigheter sedan långt före Kristus, perser, turkar och ryssar har har avlöst varandra. Är fortsatt förvirrad, möjligen på en högre nivå. Fick i alla fall klart för mig (det var på tiden) att Armenien är kristet och Azerbaijan är muslimskt. Och att de flesta som bor i Nagorno - Karabakh är armenier, trots att det ligger inne i Azerbaijan. Ytlig kunskap som tyvärr inte har så mycket med förståelse att göra.

1 kommentar:

Onkel Olof sa...

Ligger för långt bort för att vi ska få nyheter därifrån...