Det talas om halvtomma och halvfulla glas, dvs man betraktar samma företeelse med olika inställning. Det halvtomma glaset är att på väg att bli tomt, det halvfulla på väg att fyllas, kort sagt pessimisten och optimisten.
Annorlunda blir det att betrakta samma sak med olika ögon, från ett annat håll, oberoende av värdering och läggning. Att helt enkelt vända på steken, att se och tänka utanför boxen. Ingen dum idé, särskilt när alla är rörande överens. Om t.ex att Putin är Ond och Obama är God.
Blev tagen på sängen när SvD visade några logotyper som kan ses på mer än ett sätt.
Mellan E och X i FedEx bildas en vit pil, i färdens riktning.
Det vita tomrummet mellan det svarta F:et och det röda i Formul 1 utgör är en majestätisk etta.
Ljusets skiftningar på alptoppen hos Toblerone döljer en björn.
När man väl upptäckt det nya perspektivet blir utmaningen att se allt på en gång, och inte ett i taget. Det där som nyhetsbevakare brukar ha lite svårt för...
Jag ser något som inte du ser.
Du ser något som inte jag ser.
Ska vi se tillsammans ?
Burfågel
1 kommentar:
Nog har de flesta av oss någon sorts "glasögon" vi alltid verkar ha på näsan...
Tänk att man missat björnen i Tobleroneloggan :)
Skicka en kommentar