Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, februari 19, 2015

Lycka


Efter den svarta onsdagen, jag det kändes faktiskt så igår, börjar jag undra om det är mig eller världen det är fel på.

När författaren och debattören Johan Norberg gästade Skavlan för några år sedan fick vi lära oss enkla samband om lycka. Vem är vinnare, vem är förlorare ?
Betydelsen av olika faktorer, enligt Johan:
10 % - hur vi faktiskt har det, standard.
40 % - hur vi tänker, är glaset halvfullt eller halvtomt.
50 % - genetik, man föds med förmåga eller oförmågan att bli lycklig.
Inte särskilt upplyftande .. eller ?

En som inte hänger läpp är Johan Ehrenberg. Hans ledare i Dagens ETC är nog det gladaste tillropet jag någonsin läst. Lycka till !





PS
Detta är inlägg nummer 3000.
- Grattis !
- Till vad då ?
- Till prestationen förstås !
- Jag ser det inte så ..
- Nej, jag har märkt det. Kom igen nu !
- OK, jag ska försöka ..

Gunther och Eric i Sudan 2007


1 kommentar:

Onkel Olof sa...

Grattis till nr 3000!!!

Annars är det gott att vara buddhist ibland eftersom lycka inte är något att sträva efter...