Går helst på känsla, men ibland fungerar logik.
1. Cyklar med lite luft i däcket, ingen punktering.
2. Fyller på med mycket luft, ingen punktering.
3. Börjar cykla, efter fem meter pyser det ur.
4. Lagar hålet, som sitter på ena insidan av slangen (ovanligt)
5. Fyller på med mycket luft, ingen punktering.
6. Börjar cykla, efter fem meter pyser det ut.
7. Det nya hålet sitter på ena insidan av slangen, på andra sidan ventilen.
8. Inga glasbitar i däcket, insidan av fälgen är utan anmärkning.
Alltså :
Det måste finnas något som skadar insidan av slangen när den utsätts för extra belastning.
Att det nya hålet satt på andra sidan ventilen kan bero på att jag vänt på slangen efter den andra lagningen och utesluter inte samma mekanism vid bägge punkteringarna.
Vid närmare besiktning, med ledning av ovanstående iakttagelser, ser jag sprickan mellan kanttråd och däck, där slangen sannolikt pressats ut och kommit i kläm vid ökad belastning.
9. Fyller på med lite luft, ingen punktering.
0. Byter däck, fyller på med mycket luft, ingen punktering, ens när jag cyklar.
Kändes bra !
1 kommentar:
Problemlösningsschema i praktiken :)
Skicka en kommentar