Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, december 11, 2014

Planeten


Jag vet att det finns gröna debattörer som tror att tillväxten är ett problem och din konsumtion är farlig, men de har inte tagit in vad ren energi och ren produktion egentligen innebär.
För första gången i mänsklighetens historia kan vi välja att bli rikare och friare tillsammans utan att någon annan behöver betala priset för det. Inte ens Moder jord.

Läs gärna hela Johan Ehrenbergs ledare i Dagens ETC.

Kommer att tänka på TV-serien Planeten från 2006. Där spaltade man upp människors attityder i fyra kategorier :

1. Ny teknik löser allt
2. Det går åt helvete hur vi än gör
3. Omvärdera, vad som är viktigt. Om tillräckligt många gör det ..
    nerifrån och upp.
4. Ökad styrning, global makt .. uppifrån och ner

Kanske kan man säga att Johan försöker göra en syntes av attityd 1 och 4, och delar av 3.
Själv sätter jag hela min tillit till nr 3.



PS
Läs gärna Birger Schlaugs invänding. 
Kommentar nr 25
Linje 3, även han ?

1 kommentar:

Birger Schlaug sa...

70 procent linje 3, 29 procent linje 4 och 1 procent linje 1...
:-)