Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, december 27, 2014

Handslag



Regeringen och Alliansen har kommit överens om nya regler som skall möjliggöra för minoritetsregeringar att regera landet. Det blir (troligen) inget nyval.
Stefan Löven talar på presskonferensen om ett "handslag".  Dvs, man har tagit i hand och lovat varandra, men det går inte i efterhand (när någon bryter löftet) att hänvisa till någon lagändring.
Så går det till i den fackliga världen, och det är svårt att inte uppfatta detta som en seger för superförhandlaren, som under hösten beskyllts för att inte fatta riksdagens spelregler.
Alliansen (Annie Löf) menar att de här diskussionerna lika gärna kunde kommit till utan talet/hotet om nyval. Tro´t den som vill ..

Kanske visar det omvärlden hur man kan gå till väga för att inte de främlingsfientliga partierna skall ta sina parlament som gisslan ? Norge - Danmark - here we come.

På ett mer personligt plan så gillar jag handslag. Jag litar på dig, du litar på mig, det räcker.
Tillit.

- Men det här är en överenskommelse mellan de här personerna, är det inte sårbart ?
- Jo, kanske. Men det kan också vara början på något nytt. Vi är lite tafatta på tillit ..

Ha tillit

3 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Lite svårt att känna tillit till Löfven som brutit överenskommelser förr.

Men vi hoppas...

Roland Lidén sa...

Eric
Jag kan numera, inte låta bli att lyssna på dig.
Ett steg på vägen, att bli botad är
naturligtvis att erkänna sin svaghet.
Vilket nu är offentliggjort.

ERIC SECHER sa...


Olof,
Förstår det. Är nog mest intresserad av fenomenet som sådant ..


Roland,
Jag har alltid lyssnat på min Klot-Förstånds-Pappa :)