Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, december 17, 2014

Du är inte min talman




Kan lyssna hur många gånger som helst på klipppet där Rossana Dinamarca avfärdar Björn Söder i riksdagen.
När andra talare sedan hakar på, och inleder sina anföranden med hälsningsfraser på olika främmande språk får det inte samma effekt, trots att de utför samma trotsiga handling.
Varför ?
Det finns bara en förklaring, det är sättet hon gör det på.
Det kommer så spontant, det låter så kaxigt, och ändå inte otrevligt, utan med glimten i ögat, det låter så självklart. Jag får en stark känsla, att här presenteras ett nytt och oprövat sätt att bemöta den paranoida rädslan för det annorlunda som breder ut sig. Vi skall inte svara med (mer) rädsla och beröringsskräck, utan vara precis sådär kaxiga och övertygade som Rossana. Tack !

- Men riksdagens ordningsregler, skall de inte respekteras ?
- Jag tror på civil olydnad, så länge ingen kommer till skada.
- Kunde just tro det  ..
- Då så !

(Det blir som sten-påse-sax-leken : Den (toma) SD-påsen försöker vi ta kol på med en sten, det går inte, den omringar oss. Men med saxen kan vi lätt sticka hål ..)




Sveriges riksdag

8 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Fortfarande förvånad över att det "feministiska" Vänsterpartiet inte kunde rösta fram henne till ordförande...

ERIC SECHER sa...


Ja, hur gick det till ?

Onkel Olof sa...

Man ville väl ha en manlig traditionell kommunist efter förra manliga traditionella kommunisten.

Man kan ju fundera på valresultatet om man valt annorlunda...

ERIC SECHER sa...


Jonas S traditionell kommunist ? Knappast !

Ja ..

Onkel Olof sa...

Jag upplever honom som enormt traditionell i sin retorik och sitt sätt att närma sig frågor. Att man startar varje tal med "feminister" betyder egentligen att man inte är det, annars hade man bara tagit det för givet.

Nä, V kan bättre än så...

ERIC SECHER sa...


Det kan jag hålla med om. Kan delvis bero på att klass fortsätter att vara en giltig problembeskrivning.

I riksdagens debatter har han varit direkt lysande, i TV debatterna i valet blev det underkänt.

Opponerar mig bara mot "kommunistspöket", känns liksom passé. Det är snart bara Björklund som kör det.

Rebekah sa...

Hej! Är det du som har gjort denna snygga version av "inte min talman"? Kan jag isåfall få använda den som omslagsbild på fb?

ERIC SECHER sa...


Rebekah,
Nej, jag "snodde" den, utan att fråga :) -
https://www.facebook.com/martin.rossel.94?pnref=story