Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, oktober 10, 2012

Vardagsmysterium




Det finns många vardagsmysterier. T. ex, varför parkerar (nästan) alla bilen i garaget med fören utåt ? Kanske inte någon av de riktigt stora frågorna, men ändå inte ointressant.
Har hittills gjort likadant, men av en tillfällighet provade jag att istället köra direkt in i parkeringsfickan. Och upptäckte att det var ganska klyftigt.

Den praktiska aspekten är följande:
Att köra direkt in i parkeringsfickan är lätt (svårighetsgrad 1).
Att backa in i parkeringsfickan är svårt (svårighetsgrad 5)
Att köra ut en bil som står med fören utåt är förstås lätt (svårighetsgrad 1).
Att köra ut när bilen står med fören inåt är obetydligt svårare (svårighetsgrad 2).
Och ändå väljer alla att backa in bilen. Varför ?


- Grupptryck, man gör som andra ?
- Det är skönt att ha det svåra gjort ?
- Det är alltid bråttom när man skall iväg ?
- Alltid beredd att komma undan snabbast möjligt - ett omedvetet flyktbeteende ?

Skulle önska att det bara är en ren tillfällighet. Troligen inte.
I förlängningen kan man undra hur mycket av det man gör under en dag som är medvetna handlingar. Troligen få.


6 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Kan det bero på att man inte vill ha bagageluckan utåt?

ERIC SECHER sa...

Tror du det ? Om man själv vill lasta så är det mer praktiskt om bagageluckan är utåt, om någon vill stjäla jobbar man mer ostört bakom bilen.

Onkel Olof sa...

Det är sant förståss.
Själv har jag svårt att backa in i parkeringar även utanför parkeringshus..

ERIC SECHER sa...

Om så är fallet undrar jag om du skulle stå emot grupptrycket i mitt garage :)

Den här frågan är inte avgörande, men kanske speglar den ett stort dilemma ..

Roland Lidén sa...

När mina grannar tvärs över
vägen där jag bor hyste lite
agg till mig så riktade dom
sin båda bilfronter emot mig.

Själv visade jag bara
min bils bakdel emot dem.

De störde mig
ganska så lite
men ändå lite.


ERIC SECHER sa...

Roland,
Bilar har stark symbolik,vår mesta statussymbol och en del av identiteten för många ... säkeert kan man kommunicera på olika sätt mha sin bil.