Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

lördag, oktober 13, 2012

Den trettonde







Den trettonde är den trettonde, så är det bara.
Hade bävat för uppläggningen av båtarna på nya vinterplatsen, och farhågorna besannades.
Det började så bra, med stämningsfullt höstmörker, upplysta lekparker och en bedårande gryning. Skeppade stöttor, flyttade fartygen och allt flöt på. Men när Safiren skulle pallas upp protesterade varvsledningen. Jag hade misstagit mig och köpt raka stöttor ämnade för motorbåtar. - Du får två timmar på dig att fixa det här, annars åker båten tillbaks i vattnet !
Den redan luspanke blev ytterligare 8000 kronor fattigare.

Vad jag lärt mig av det här ska jag grunna på.

6 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Det kanske inte är en lärdom utan en erfarenhet...

ERIC SECHER sa...

Man lär av erfarenhet ..

ERIC SECHER sa...

.. i bästa fall.

Onkel Olof sa...

Så är det, men ibland tänker jag att vissa kunskaper har man bara som referens till andra. Nästa gång vet du att du kanske ska kolla med varvet först, men du kanske inte vet allt du behöver veta om stöttor.

ERIC SECHER sa...

Ja, somligt är på ett medvetet plan, den mesta (?) kunskapen är omedvetet.

Vissa blundrar gör att man tänker till lite extra, man har en stark känsla av att här finns det något att lära, inte bara specifikt (som att raka stöttor är till motorbåtar).

Från det flummiga fältet förundras jag över hur jag kunde ha en så stark känsla att den här dagen skulle innebära komplikationer.
I andra sammanhang, mer osäkra och farofyllda kan jag vara lika säker på att allt kommer gå vägen.

Att vara "uppkopplad" var Jan Cederquist uttryck för intuitiva förmågor. ( Slumpen är ingen tillfälliget)

ERIC SECHER sa...

Intuition ( och Realist ) :
http://ericsecher.blogspot.se/2011/10/intuition.html