Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, oktober 30, 2012

Hos tandläkaren



Var hos tandläkaren i morse. Känns alltid nervöst, tandskötseln är inte riktigt vad den borde vara.
Min tandläkare är hårdhänt, han lämnar inte någon ficka ogranskad, efter en stund brukar jag känna  blodsmaken. Röntgenbilderna granskar han länge och väl, och avslutar med att kolla käkleder, övrig munhåla och körtlar på halsen. Noggrann kan man säga.
När allt är färdigt reagerar jag varje gång på samma sätt, nämligen med att inte fråga, utan istället invänta att han skall berätta.
Jag får aldrig reda på vad han kommit fram till. Men när han börjar prata om sin nya segelbåt tolkar jag det som att tänderna var OK.

Gillar fåordig kommunikation, det outtalade. I förlängningen handlar det om tillit ?
Kan man vara en bra doktor och samtidigt så lite nyfiken,  så förtjust i mystik ?


2 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Så länge båda parter fyller tystnaden med samma sak är det väl inget problem.

ERIC SECHER sa...

Det är sant.
Har fått för mig att det skulle kunna vara så oftare än vi tror. Tacit knowledge - tyst kunskap ..den som talar vet inte, den som vet talar inte ..