Professor L, som hade den nykorade till bordet under kvällen, tillstod att han ägnat sitt liv åt att mäta kvantiteter, men blivit alltmer intresserad av det omätbara. Bordsplaceringen kanske krävde den artigheten ?
Det tredje , kvantitativa, delarbetet handlade om coping. Patienterna fick ange hur de förhöll sig (kunde hantera) sina svårigheter – före och efter tarmskola.
Det tredje , kvantitativa, delarbetet handlade om coping. Patienterna fick ange hur de förhöll sig (kunde hantera) sina svårigheter – före och efter tarmskola.
Det slog mig, att vi som kirurger ständigt drabbas av bakslag - som på något sätt skall hanteras.
Testade därför nidbilden av "Kirurgen" under disputationsmiddagen. Läste upp några av Cecilias coping-strategier, och gästerna fick ropa antingen 0 (stämmer inte alls) eller 3 (stämmer helt och hållet).
Mina förhandstips stämde – till 100 %.
Jag kritiserade eller läxade upp mig själv (0)
Jag förändrades eller utvecklades som människa (0)
Jag accepterade ödet; ibland har jag helt enkelt otur (3)
Jag bad om ursäkt eller försökte gottgöra saken (0)
Jag gav utlopp för mina känslor (0)
Jag insåg att jag själv orsakat problemet (0)
Jag försökte lösa problemet genom att chansa eller göra något som innebar en stor risk (3)
Jag drog viktig lärdom av mina erfarenheter (0)
Jag pratade med en annan person hur det kändes (0)
Jag försökte glömma alltsammans (3)
Jag fortsatts som om ingenting hade hänt (3)
Jag fick en annan djupare känsla för vad som är viktigt i livet (0)
Så ser utgångsläget ut. Förbättringspotentialen är enorm (3).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar