Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, december 16, 2009

Samtalskonst nästa


Igår var det halvtidsseminarium på kursen i Humanastisk medicin i Södertälje. Vi fördjupade oss i vilken utsträckning man bestämmer över sin patient. Allt från "låt leva" över manipulation till rena order.
Avslutade med att kursledarna spelade upp en liten dialog mellan terapeuten och patienten, som förspel till nästa termins kurs i samtalskonst. För att åskådliggöra skillnaden mellan samtalsmetodik och samtalskonst. Teurapeuten har lärt sig tekniken att upprepa, och bekräfta, det patienten säger.
- Jag är så ledsen
- Du är så ledsen
- Jag är helt förtvivlad
- Du är helt förtvivlad
- Jag skulle kunna göra vad som helst
- Du skulle kunna göra vad som helst
- Ja, om jag går fram till fönstret här så kan jag jag hoppa
- Du skulle kunna gå fram till fönstret och hoppa
- Nu går jag fram till fönstret och hoppar
- Nu går du fram till fönstret och hoppa
r
Och så hoppar hon.

Sen blev det en krävande cykeltur hem i snö och mörker. Känns bra att man kan ta sig fram med tvåhjulingen, även när vädret inte är det bästa.
På kvällen sov jag gott på liggunderlaget, Å sov lika gott i sängen.
Det är något som lockar med det enkla.

Inga kommentarer: