Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, mars 07, 2018

Tolvstegsprogram mot under-eller-fram-gång






Går som katten kring het gröt. Skulle så gärna vilja sluka den bums (gröten), men den bränns, och då får man vackert vänta, tills den svalnat.

Men egentligen, hur svårt ska det vara ?

1.
Det finns en hög risk att vår livsföring, dvs ständig tillväxt och hög materiell konsumtion, får allvarliga konsekvenser för kommande generationer.
2.
Hög materiell konsumtion, över en viss nivå, ökar inte välbefinnandet.
3.
Slutsatsen borde bli att vi avstår.
4.
Men det gör vi inte.
5
Ett fångarnas dilemma - jag gör inte det som är rätt/klokast/bäst, eftersom jag inte litar på att andra gör detsamma - fiskaren fortsätter fiska den utrotningshotade fisken eftersom hen inte ..
6
Så, hur bryter man den onda cirkeln, hur skapar man nödvändig tillit ?
7
Någon/några måste offra sig ?
8
Ja, helt säkert
9
När tillräckligt många gjort det, så kommer flertalet efter ?
10
Ja, precis
11
Är det så lätt ?
12
Ja, troligen


1 kommentar:

Anonym sa...

Du är utomordentligt besvärlig!
Roland
PS.
1: Borde jag inte kunna erbjuda ett alternativ
2: Eller göra troligt att vi tillsamman, kan skapa ett
5: Ett skymningstillstånd har närmat sig Jorden
4: I det badhus där jag simmade, dök en Herre upp:
Han sade: "Det är Kapten Konkurs som styr"
Måste jag erkänna att jag först försökte dränka honom och
sedan strypa honom med en stålwire? Jag lyckades inte!
3 6 7 8 9 Vi avstyr att vi ställer upp på USAs sida och
låter USA, med en inte så liten skadeglädje, offra oss
i det planerade kriget mot Ryssland.
10 Den trädgård som ärvde, den vårdade vi icke så bra.
Så bättre kan det bli.
Den innerligaste kyssen mellan man och kvinna är ett
tecken på ett förbund mellan kvinna och man och barnen
och Jorden. Är Eden bekant eller kanske Storuman.

Roland