Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, mars 09, 2018

8 mars






Äter frukost på hotell u&me i Umeå. Orkar för första gången läsa en hel artikel om Kim Wall. Niklas Orrenius funderar över hur Kim själv skulle rapporterat från rättegången, den som ironiskt nog påbörjas på den internationella kvinnodagen. Av chattar med journalistkollegan May Jeong framgår hennes mörka syn på kvinnors möjligheter " att tillåtas agera fritt och självständigt i världen, utan att stoppas eller begränsas av omgivningen." .. if we will ever be free, no matter what we do .. leaning towards no. Tänk om hon åtminstone fått uppleva #metoo, slår det mig.

Fredrika Ek från Sundsvall är nyligen hemkommen från cykling jorden runt (start 8 mars 2015), igår hörde jag henne berätta för studenterna på Universitet om sin resa. Den innehåller det mesta, men allt fokus i presentationen ligger på hennes fascination, och frustration, över alla dessa modiga och generösa människor hon mött, som trots sina begränsade möjligheter ändå vågar och delar med sig. Inte vet jag, men kan tänka mig att Fredrika skulle instämma med Kim om kvinnors möjligheter i Guinea, men inte för sin egen del.

Från andra kvinnor och mina egna döttrar förstår jag att man kan uppfatta samma belägenhet på olika sätt, man kan ha olika krav, och man kan vara olika duktig på att hävda sin rätt.
Vet i stort sett inte vad det innebär eller hur det känns att diskrimineras utifrån kön, men jag är lagd åt att lyssna på den som känner sig mest utsatt. Känner samtidigt en dragning till det som Fredrika ger uttryck för, nämligen att föra kampen vidare och samtidigt känna tacksamhet.

Orrenius


Inga kommentarer: