Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, november 06, 2016

Ovisshet



För snart tio år sedan köpte jag bilden ovan i Kenya. Inte förrän igår kväll upptäckte jag i detalj hur fin den är, figuren i aktern. Inget petande, den har bara råkat bli så levande. Men jag har hela tiden tyckt om den.

Mitt i naturen skickade iväg Anders Lundin och Magdalena Forsberg för att spana om älgar och skalbaggars navigationsförmåga. Älgarna orienterar sig på något vis efter landmärken som inte påverkas av människans framfart, och det spelar tydligen heller ingen roll att de varit borta från trakten under lång tid. Dyngbaggen i Sydafrika, med sin risgrynsstora hjärna, orienterar sig efter solen, månen och stjärnhimlen. Forskarna tar hjälp av moderna mätinstrument och vet sen lite mer. Samtidigt går en del av fascinationen förlorad.

Min mamma kunde berätta om en Sädesärla med ett ben, som återkom flera vårar. Hon kunde ju inte säkert veta att det var samma lilla fågel, men troligen. Och troligen hade den flugit hela vägen från Afrika.

Det är väl något fel på mig.
Som inte vill veta i detalj eller helt säkert.

Det ville inte mamma heller.


1 kommentar:

Anonym sa...

Dä ä nåt fel på mig också !
Jag: "Jag vet för mycket och det oroar mig"
Hon: "Du får vänta tills du blir senil dement"
Jag: "Tack!"
Hon: "Jag skojade bara"

Roland