Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, november 08, 2016

Gautama




...
Stora gudar kan bringa regn, samhällsinstitutioner kan svara för rättvisa och sjukvård och lyckliga tillfälligheter kan göra oss till miljonärer, men inget av detta kan förändra våra grundläggande mentala mönster. Till och med de största kungar är därför dömda att leva i ångest, ständigt fly från sorger och kval, evigt jaga större njutningar.
Gautama fann att det fanns en utväg ur denna onda cirkel. Om medvetandet erfar något behagligt eller obehagligt och då helt enkelt tar saker och ting som de är, finns inget lidande. Om du känner dig ledsen utan att begära att ledsnaden skall försvinna, fortsätter du att vara ledsen, men du lider inte av det. Ledsnaden kan faktiskt vara berikande. Om du känner glädje utan att begära att glädjen skall dröja kvar och fördjupas, fortsätter du att känna glädje, utan att förlora din sinnesfrid.
Men hur får man medvetandet att utan begär acceptera saker och ting som de är ? Att acceptera ledsnad som ledsnad, glädje som glädje, smärta som smärta ? Gautama utvecklad en rad meditationstekniker för att träna medvetandet att utan begär uppleva verkligheten så som den är. Genom dessa tekniker övas medvetandet att rikta uppmärksamheten mot frågan "Vad erfar jag nu ?" istället för "Vad skulle jag hellre vilja erfara ?". Det är svårt att uppnå detta medvetandetillstånd, men det är inte omöjligt.
Sapiens - Yuval Noah Harari s 211


5 kommentarer:

Anonym sa...

Dä ä att med
lugn i sin själ
invänta katastroferna
i tur och i ordning.

Och under tiden, leva livet.

Roland

ERIC SECHER sa...


!

Onkel Olof sa...

Omitofo!

ERIC SECHER sa...


Amitofo ?

Anonym sa...

DET FINNS EN VÄRLD SOM VILL BLI TILL
Men först hamnar det om, att inte ödelägga den som finns.

När jag simmade i badhuset så så dök det upp en filur som sa:
Det är Kapten Konkurs som styr. Jag ville varken veta eller ta ansvar.
Så jag försökte dränka Hin och när inte det gick så försökte jag att
strypa Hin med en stålwire.

Många år senare så framträder en kopparwire i form av en snara för min inre syn.

KOPPARSNARAN
Vår benägenhet att skapa problem som
vi överlämnat till kommande generationer,
dem har vi kunnat lösa, genom att vi har haft råd
att rätta till våra dumheter genom ekonomisk tillväxt.
Men när den möjligheten upphör då upphör den förra möjligheten.

CIVILISATIONENS UNDERGÅNG
Som de flesta civilisationer så har vår, inte förmågan att backa
och ta om där det gick fel. Även om en enskild "apa" kan göra så. Dynape.

KOPPARSNARAN
Jag vill inte se, att när globaliseringen fortskrider och bristen på resurser blir
akut och humanismen dör, att vi då stänger alla dörrar till en tro på framtiden.

Jag anser att det är vansinnigt av en döende civilisation att lämpa över sina
avfallsproblem på kommande generationer som kommande generationer inte kommer
att någon som helst möjlighet att lösa.

Jag förslår, som ett exempel, att vi tar hand om vårt kärnavfall medan vi har råd.

Med kopparkapslar. Kopparsnaror om tusen år?

Roland Lidén