Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, september 09, 2013

Påminnelse ..




Onkel O skrev en tänkvärd påminnelse, efter att ha köpt ett par lappade och lagade trätofflor på loppis.

Själv blev jag ockås påmind idag, men om den motsatta ytterligheten. En kollega berättade att bemanningsföretaget XX betalar ut 135.000 kronor för en veckas jobb på akuten i Borås. !

Ojämlikhet är inget nytt.
Slit och släng är ett sentida påfund.
Med ojämlikhet och slit och släng är alla förlorare.

Jämlikhetsanden ..

4 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Man kan också tänka så här:
Hur rika skulle vi inte vara om vi inte alltid strävade efter mer och dyrare.

Då skulle systemet falla...

ERIC SECHER sa...

Ja, då skulle systemet falla !

Tror som Realist (bl.a); att vi hela tiden jämför oss, det är roten till det onda.
Jämför sig gör den med dålig självkänsla, brukar han lägga till. Tror även det är sant :)

Onkel Olof sa...

Men det är ju just det som är problemet. Vi kan ursäkterna och förklaringarna, men bara för att vi kan förstå är det ingen ursäkt för att inte göra.

Jämförandet, självkänslan eller rädslan är inte problemet. Problemet är att vi egentligen inte vill förändra. Om vi verkligen kommit till insikt hade förändringen varit enkel.

En väninna till mig sa en gång:
"Vi har inga laster vi inte vill ha".
DET är det närmaste sanningen vi kan komma.

ERIC SECHER sa...

Vill - Bör - Kan ..

Kan tyvärr inte riktigt hålla med dig. Man kan det man vill -så säger den som har självkänsla och saknar rädsla. Jag verkligen vill mer än jag förmår.

Rädd för vad ?
Vet inte.