Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, maj 07, 2012

Skilda inkomster




Så har SvD återigen en spännande serie på Idag sidan:
Skilda inkomster. En serie om vad lönen betyder som drivkraft. 
Svårt att inte bli berörd, av grafen som visar hur inkomstskillnaderna ökat de senaste 20 åren.
Svårt att förstå varför detta faktum inte diskuterades under partiledardebatten.
När så många är så överens om att ökad ojämlikhet är skadligt för alla.
När så många är så överens om att lön över en viss nivå inte ökar välbefinnandet.

I morgon skall jag löneförhandla. Något som jag har ett mycket kluvet förhållande till.
Jag ligger redan långt ut på den högra flanken av inkomstgrafen. Jag borde vara nöjd.
Men samtidigt är lönen det mest påtagliga sättet att få uppskattning. Eller ?

Inifrån eller utifrån styrd …

Motivation

7 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Jag tycker, som lönesättande chef, att de gamla lönesamtalen har överlevt sig själv.

Trots skogar av lönekrirerier, är ålder fortfarande det som i slutändan differentierar lönerna. Så lön är ingen större motivation i min värld...

Fred Lane sa...

Sälj dej dyrt och skänk ökningen till Läkare utan gränser!

Roland Lidén sa...

*
Skilda Världar

Oorganisk lönespridning, flykt från Jorden och överskridande av Klotets gränser.

Många har inget VAL I UM bärandets, Kollapsens och Omställningens tid, vid Civilisationens slut.

Ska vi passivt förhålla oss till detta eller...
våga Se vad som hänt och händer med Jorden...
och vad som hänt och händer inne i oss, Själva...
På universiteten finns det ämnen och karriärvägar...
MEN HELHETEN OCH FRAMTIDEN DÅ...?
KULTURER på Klotets villkor, är det förbjudet?

En obehaglig fråga är,
vi som har överlevt, har vi gjort det genom att ha ihjäl,
Kulturer som levat på Klotets villkor och som (skulle ha kunnat vara)
kan bli en inspirationskälla, för dem som vill göra framtiden möjlig!

Mvh Roland

ERIC SECHER sa...

Olof,
Du ger lön efter ålder, no more ?

Fred,
Tänkvärt !

Roland,
smakar det
så kostar det
en annan mänska livet ..

Myten om maskinen
http://ericsecher.blogspot.se/2011/05/myten-om-maskinen.html

Onkel Olof sa...

Nej, det gör jag inte, men tittar man över längre tid så är ofta löneökningarna relativt små, så de har mest i lön är de som är äldst. Men trots allt gör man ju samma jobb...

Monica sa...

Hade en idé en gång:
http://www.tagganer.blogspot.co.uk/2008/12/fundering-runt-mnadslner-med-inbyggd.html

ERIC SECHER sa...

Monica,

Tycker det är en väldigt bra idé ! Och kanske även hållbar/genomförbar.För poängen med att tjäna mycket är inte rikedomen i sig (man kan ju bara bli mätt + lite guldkant som du skriver), utan bekräftelsen. Och den kanske man får i minst lika stor utsträckning om 800´går till mer behövande.