Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, september 07, 2011

Äntligen !


Sitter på Munken, efter en kort cykeltur i regnet, och skummar morgontidningarna. Känner mig lite frusen, men får snabbt värmen tillbaks när jag kommer till DN-debatt. Man blir nämligen varm inombords av"kejsaren-är-naken-upplevelser".

För första gången har nu en grupp av Sveriges ledande välfärdsforskare studerat följderna av de senaste 20 årens privatiseringspolitik. Förhoppningarna var stora från början: Byråkratin skulle minska, liksom de effektivitetsproblem som plågade den offentligt tillhandahållna välfärden. Vidare skulle kvaliteten och demokratin stärkas tack vare ökad valfrihet för medborgarna. Vår övergripande slutsats är att det råder en anmärkningsvärd brist på kunskap om effekterna av konkurrens i välfärdssektorn. Vi kan inte hitta några vetenskapliga belägg för att de högt ställda förhoppningarna har infriats, skriver SNS forskningschef Laura Hartman.


That made my day, som det heter på EUropeiska.
Och sen undran;
Hur många läser ?
Hur många bryr sig ?
Hur många tar intryck ?
Hur många omprövar sin religion ?


Risk-kapital

1 kommentar:

Onkel Olof sa...

Dom som är närmast "källan" tror jag läser och bryr sig. Tyvärr stärker det väl varken den ena eller andra sidan.

Religionen består.