Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, september 08, 2011

Äkta rakt igenom


Min spontana reaktion på uppmärksamheten kring flygkraschen i Ryssland, där ett helt hockeylag omkommer, är inte oväntad; det är orimligt att en förlorad svensk betyder så mycket mer än omkomna "främlingar".
Men när jag läser Malin Franssons porträtt av Stefan Liv så infinner sig en "Victoria-Daniel-reaktion". Dvs, de principiella invändningarna ( mot nationalism resp monarki) får stå tillbaks för varma känslor.
Och det ligger snubblande nära att kroka på gårdagens tal om självkänsla. " Äkta rakt igenom. "

Sen infinner sig en obehaglig apflickorna-kan-bara-göras-av-kvinnor- inkonsekvens; jag tvivlar faktiskt på att Malin Franssons artikel skulle kunna vara skriven av en man. Vilket inte är detsamma som att det inte kan skrivas av en man. Men det är nog ingen tillfällighet att DN låter en kvinnlig sportjournalist skriva om känslor, saknad och sorg. Alla hjälps åt att permanenta föreställningar om vad som är manligt och kvinnligt ?
Victoria och Daniel
Apflickor

8 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Har läst Malin Franssons artikel 2 gånger nu med så "genusobjektiva ögon" som möjligt.

Jag tror faktiskt att den skulle kunna var skriven av en man med stort hjärta.

Men jag förstår problematiken.

ERIC SECHER sa...

Olof,
Män har lika stort hjärta som kvinnor ?
Kvinnor har lika stor hjärna som män ?
Män förväntas använda hjärnan, kvinnor förväntas använda hjärtat ?
Män som använder hjärtat är modiga ? Eller mesiga ?
Kvinnor som använder hjärnan är modiga ? Eller ett hot ?

RL sa...

Kvinnor som vågar se helheten är i minoritet.
Jag hoppas ett de vågar bli flera och vågar få kulturell självkänsla!

Onkel Olof sa...

Eller
så är män som använder hjärtat manliga, och kvinnor som använder hjärnan kvinnliga.

Men egentligen är det förväntningarna vi brottas mot, båda könen. Förväntningarna är den enda sanna jämlikheten...

ERIC SECHER sa...

RL. Människor som ser till helheten är i minoritet, definitivt. Mitt intryck är att kvinnor är (mycket) bättre på helheter.

OO. Ja, nog handlar det om förväntningar.
Sen har vi det där med makt, ditt favoritämne ? Att ta för sig, och släppa ifrån sig.
(Ändrade i texten till din mer grammatiskt riktiga formulering " skulle kunna vara skriven " )

Onkel Olof sa...

Att kunna se helheter, har inget med genus att göra.

Det är något vi alla måste träna på...

ERIC SECHER sa...

OO. Borde inte ha med genus att göra menar du ?
Sett familjen där mannen "fokuserar" på några få saker, medan kvinnan tar hand om resten ?

Realist sa...

Använd hjärna lite mindre än hjärta. Då blir det bra. Man som kvinna.

/ Realist