Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, maj 31, 2010

Hungrig på Kulturhuset

Kulturhuset, Galleri 3: HUNGER av av fotograf Jens Assur. Om hunger i betydelsen att aldrig bli mätt. Eller att aldrig bli nöjd, om man så vill.
Genom att varva omänskliga storstäder, groteska varulager, skogsminiatyrer, gammalt hantverk, övergiven landsort med välskrivna texter (bl.a Lena Andersson) skapas verkligen balans.
Bilderna griper inte riktigt tag, i mig. Vilket kanske bara är en fördel, eller t.o.m meningen. Lite mindre känsla (ilska, besvikelse, uppgivenhet) och mer förnuft (från ord till handling) tror jag Assur efterlyser.

Enligt en stor BBC-undersökning är nio av tio européer villiga at ändra sina liv för att rädda klimatet. Jag tar för givet att du är en av dem. Jag tar för givet att du menar vad du säger. Jag tar för givet att du inte inbillar dig att det räcker att byta ut mineralvattnet mot kranvatten

avlsutar Jens Assur förordet till If you love global warming - honk ! - den första av fem fina böcker som ledsagar utställningen . Som skickats till , bl. a, utvalda makthavare.

Inga kommentarer: