Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, februari 19, 2009

Meserat Defar


14.24.37 lyder det nya världsrekordet på 5000 m inomhus för kvinnor. Det slogs igår kväll i Globen av Meserat Defar.
Meserat Defar är 25 år gammal och kommer från Adis Abeba i Etiopien.
Att springa är det naturliga tillståndet för barn i Etiopien. Inte gå, inte cykla, inte sitta. Springa. Springa. Springa.
Ett av mina starkaste minnen från Afrika. Tre pojkar i tioårsåldern utmed vägen i en seg uppförsbacke. Jag kommer ensam. Vet att de har stenar i händerna. Redo att kasta efter främlingen ( "firenze" ). Våra blickar möts. Psykologisk krigföring under några sekunder. Men jag har lärt läxan. Inga sura miner, ingen rädsla, inga avvärjande gester. Jag tjoar, vinkar, hälsar och skrattar. Som de ankommer en gäst i främmande land. Det blir ingen stenkastning. Istället springer de efter mig i den långa uppförsbacken. Jag vänder mig om flera gånger. Och ser deras glädje. På krönet vinkar vi farväl . Det är stort. Och nära till tårarna.
14.24.37. Världsrekord på Globen . Av en flicka från ett av världens fattigaste länder.
Tour d Afrique handlar om respekt och ödmjuket.
Don t forget.

Inga kommentarer: