Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, februari 06, 2009

Hälsingborg


Å och mamma anmärker på min stavning. Det gör de rätt i. Rätt ska vara rätt. Men den här gången lägger jag mig inte platt.
Somrarna på sextiotalet tillbringade vi i Skåne. Det var ett återkommande nöje att ta färjan över sundet för att handla billigt i Danmark. Godis, skinka och FAD N:o 6 (favoritsherryn). Och jag är HELT säker på att vi tog färjan mellan Hälsingborg och Helsingör. Inte Helsingborg.
Den prestigefyllde kan inte låta bli att googla. Se där ! Helsingborg stavades faktiskt fram till 1971 Hälsingborg.
Och inte nog med det. För att få den där rätta känslan ser jag att ägarna till innekrogen Hälsingborg valt att stava enligt gammalt. Så det så !

1 kommentar:

Åsa Secher sa...

haha, vilken tur för mig att det där var långt före min tid ;)