Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, oktober 17, 2016

Vaken ..


Boken Sapiens har blivit min följeslagare, den ger mig de förklaringar och sammanhang jag söker, den ger mig tröst, den gör, mitt bedrövelsen, världen lite mer begriplig.
Den här tidiga morgonen, i Brooklyn, fastnar jag för :

Komplexa sammanhang tycks dessvärre kräva påhittade hierarkier och orättvis diskriminering. Alla hierarkier är naturligtvis inte moraliskt likställda, och vissa samhällen har plågats av mer extrema former av diskriminering än andra, men det finns inget känt samhälle som helt har klarat sig undan diskriminering. Gång på gång har människor skapat samhällsordningar som klassificerat människor i påhittade kategorier som välborna, friborna och slavar, vita och svarta, patricier och plebejer, brahminer och shudras, rika och fattiga. Dessa kategorier har reglerat relationerna mellan miljontals människor genom att rättsligt , politiskt eller socialt ställa vissa över andra.

Sapiens

Inga kommentarer: