Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, januari 02, 2014

Nya klimatrapporter

SvD refererade igår till en australiensisk rapport publicerad i Nature som pekar mot högre temperaturhöjningar än de som FN;s klimatpanel har prognosticerat. Orsaken skulle vara nya rön angående vätskecykel och molnbildning.
Fortsatt svårt läge, eftersom jag själv har begränsade möjligheter att bedöma uppgifterna.
I höstas kom en annan rapport som trodde sig kunna förklara varför temperaturstegringen stannat upp. Då var jag mer optimistisk vad gällde mina möjligheter att ha en egen uppfattning.

Skulle verkligen vilja höra en nyfiken och prestigelös diskussion mellan personer som har olika uppfattningar vad gäller klimatet. En diskussion där alla är mer intresserade av att höra vad andra har att säga, som vill ha sin egen uppfattning utmanad. Finns sådana diskussioner ?


7 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Vad skulle en sådan diskussion ändra?

ERIC SECHER sa...


Surputte !

Om vi nu har ett val, så måste det ju grunda sig på något. Ibland behöver man inte fråga någon till råds, ibland är man helt i händerna på andra, ibland räcker magkänslan hela vägen.
Jag tycker vi är svältfödda på öppna, nyfikna diskussioner, istället för all tvärsäkerhet och skrämsel.

Onkel Olof sa...

Det handlar mycket om att vår journalistkår har väldigt svårt för att vara neutrala och objektiva...

ERIC SECHER sa...


Ja, det kan jag hålla med om, verkligen. Desto mer svältfödd ..

Roland Lidén sa...

Ett skymningstillstånd har sedan länge närmat sig Jorden.
Kapten Konkurs styr vår färd.
Klimatförändringar är EN del av detta ibland Många andra ...
Och Du då tycker att vi ska ägna oss att dividera om decimaler om detta i stället för att respektera
kunskapspyramidens nuvarande läge och utifrån detta anpassa oss själva till vår egen Hemplanet,
så hamnar vi på olika sidor om ett
dike där det finns en liten bro som man kan vandra över.
Men att prata om att leva på Jordens Villkor och att skapa
Kulturer som gör detta, det gör skillnad som jag hoppas att,
Du och OO kommer att förstå!
Och därmed.
God Fortsättning!



ERIC SECHER sa...


Roland,

Tror inte vi behöver vara hänvisade till någon sådan liten smal bro.
Hur går man tillväga för att skapa Kulturer som lever på Jordens Villkor. Jag kan tycka att du är svaret skyldig.
Även i en Kultur på Jordens Villkor drivs människor av motivation och belöning. Tro inget annat.

Jag vill förstå vad som skiljer Alarmisten från Skeptikern. Det är nog inte "decimalerna", det är något annat. Om det ens är någon skillnad.

Att så kategoriskt avfärda prestigelös och nyfiken undran hur andra tänker och fungerar har jag svårt att förstå. Som om världen bestod av Onda och Goda, och djupa diken.
Världen blir bättre av förståelse och försoning, inte av mer eller mindre påhittade olikheter. Tro inget annat.

God fortsättning du med !

Anonym sa...


Eric,

Så länge som jag inte får några
medvandrare så kommer jag att bli
Dig Svaret Skyldig.
Det hedrar dig att Du utmanar mig!

Roland