Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, januari 15, 2014

Naiv





Blev återigen påmind om att jag gärna lever i en bubbla.
Såg om filmen Hotel Rwanda, och blev sen varse att den verkliga huvudpersonen Paul Rusesabagina intervjuades häromdagen i SvD, med anledning av ett Stockholmsbesök. Kunde till min förvåning läsa att han är persona non grata i sitt hemland, att Rwanda snarast är en polisstat som i allt mindre utsträckning tolererar oppositionella. Sökte vidare på färska texter om ledaren Paul Kagame, och abrupt byttes den rosaskimrande bilden av ett land i fred och försoning ut mot upplysningar om intolerans, förföljelse och instabilitet, och t.o.m spekulationer om ett nytt inbördeskrig.

Tur att det finns de som inte bara låter sig luras eller skrämmas, utan gör något för att sprida glädje. Trailern til filmen om cyklisterna i Team Rwanda värmde otroligt. DVD:n är på väg.

Paul Rosesabagina
Paul Kagame
Rising from ashes



2 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Om det finns en balans i världen, så kanske Rwanda är en motvikt...

ERIC SECHER sa...


Världen är i obalans och Rwanda är motvikten, trodde jag i min enfald ..