Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, januari 30, 2014

Balans





Vi pratar mycket om att inte gå till ytterlighet, att inte falla för antingen eller, att hitta balansen.

Har varit rätt nöjd med att vara utan morgontidning, men häromveckan kom två erbjudande som jag nappade på. SvD varje dag i fem veckor för 50 kronor, och nya dagliga ETC, försäljaren lyckades vädja till min veka sida, att alla ska få komma till tals.
Det blir en spännande balansgång. Jag läser ledare om reservationslösa hyllningar till fortsatt tillväxt, om välfärd som är bättre än någonsin, om det underbara med fortsatta skattesänkningar, om samtyckes-lagar som inte gör någon skillnad, varvat med det som jag brukar lyssna till, om system som vädjar till våra sämsta sidor, som inte litar på att marknad och osynliga händer skapar bättre världar.

Alla skall komma till tals, alla är värda att lyssna till. Den egna uppfattningen vilar på bräcklig grund om man inte är nyfiken på de som tycker annorlunda, nyfiken på hur man kan tycka så olika. Meningsmotståndaren är ju också människa, tro´t eller ej.


4 kommentarer:

Realist sa...

Du kan inte komma ifrån ytterligheter.

Antingen är du i balans eller inte...

/ Realist

ERIC SECHER sa...


Menar du att balans också är antingen - eller ?
Jo.

Men balansen är en fin avvägning, av ytterligheter (?)

Realist sa...

Vi kan ta antibiotika eller narkos

DE ges efter kroppsvikt.

När de doseras rätt så är dosen i balans till patientens vikt.

Men det blir ytterligheter ändå.

För antingen ger man patienten dosen eller inte....

/ Realist

Onkel Olof sa...

Realist
Balansen finns där hela tiden och har alltid funnits. Att vara i balans är bara att famna sanningen om att man är en del av helheten och därmed också en del av balansen. Att vara sitt naturliga jag helt enkelt.

Balansen är alltså summan av alla ytterligheter. Stora som små...