Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

fredag, december 13, 2013

Tillit



Ring P1 igen.
Har inte lyckats mobilisera den rätta upprördheten över FRA och svensk avlyssning, vet inte varför. Men det trillade ner en polett när en äldre kvinna läste in ett kort (bandat) meddelande till programmet, med lydelsen : - Jag tycker det känns tryggt med FRA och NSA (!).

Och kommer sen rätt snart att tänka på Henrik Berggren och Lars Trägårdhs bok Är svensken människa ? Där de menar att Sverige är unikt med sin s.k statsindividualism. Dvs, vi vill sköta oss själva, och vi litar på att staten skyddar oss. I andra länder söker man sig till skyddande gemenskaper, tilliten finns inte, staten representerar särintressen, därav korruption.

Ja, så är det nog. Mitt i all besvikelse över politikers ovilja och oförmåga så har jag kvar min tillit till stat och myndigheter. Och t.o.m FRA ? Jag är en typisk statsindividualist, en typisk lättlurad svensk ?

Men NSA och USA ? Ja, då känns tilliten inte lika självklar ..



12 kommentarer:

Onkel Olof sa...

En av sakerna i det här är ju att vi faktiskt inte vet vad vi ska oroa oss för.

Är vi de onda? Ligger vi i krig? Är det någon maktfullkomlig som styr oss?
Vi vet inte.

BS sa i soffan i TV i morse att alla partier är tysta.

Är inte det talande nog?

ERIC SECHER sa...


" En tredje sanning ".

Någon maktfullkomlig som styr oss - nu hakar nog Roland på ! :)

Svårt det där med misstankar om konspiration.
Pinsamt förstås, om vi helt och hållet går i USA;s ledband. Som i sin tur styrs av .. nu har jag glömt namnet på familjen ?

Roland Lidén sa...

Inte idag.
Tom Strömberg kan detta bättre än vad jag kan!

Birger Schlaug sa...
Spiring: Nja... men det är faktiskt så att den miljöfront som fanns på sextiotalet kom från höger. Vänstern såg varje bolmande skorsten och varje puttrande avgasrör och varje hus vid stranden som en framgång...
Roland:Historieförvridning!!!

Därtill vad är f.ö. Schlaugs syfte med att förlöjliga sig själv med att framhäva Anders Björks skruvade invändning mot arbetstidsförkortning?

Schlaug är, i mitt tycke på väg att
bli en väl påläst, smart, slipad, borgerlig demagog och moralist!!!

ERIC SECHER sa...


Roland,

Har inte läst det du skriver om i sitt sammanhang.
Håller fast vid mitt mantra ; att man måste visa respekt för sina meningsmotståndare, att man måste var nyfiken på vad som ligger bakom deras uppfattningar, och samtidigt vara uppriktig med sina egna reaktioner. Det räcker med att man tappar bort en av de tre så blir meningsutbytet meningslöst.

Birger är en enastående person med en stark övertygelse som han lyckats torgföra på ett övertygande sätt. Men det är en otacksam sits att hela tiden vara i elden, att ha många åhörare som alla vill bli uppmärksammade, jag tror faktiskt han är lite trött.
Jag uppfattar honom inte som borgerlig, utan snarare öppen för att inspirationen kan komma både från höger (eller snarare det konservativa) och vänster, hur mycket har han inte fallit i armarna på Jonas Sjöstedt det senaste året.
Och i grund och bottten har han alldeles säkert samma längtan som du, att vi skall växla ner och leva på planetens villkor. De flesta har nog det, men vi sitter fast i "fångarns dilemma" där för få vågar ta steget .. och det måste vara många för att rå på de maktstrukturer som inte vill.

Anonym sa...

När jag inte kom in på BSs blogg så
missbrukade jag din.
Ursäkta mitt intrång.

Nu har i alla fall hettan nått den som är som vatten och därmed fått sina fiskar varma.

Roland

ERIC SECHER sa...


Roland,

Kanske är ditt problem att du satt BS på piedestal, och blir så besviken när han inte sitter still ?

Roland Lidén sa...

Kanske är ditt problem att du satt BS på piedestal,...
Mitt problem är att jag är så jävla feg så att när jag hävdade min historia och fick underkänt så böjde jag mig på ytan för övermakten. nu när jag är pensionär, så väller Min historia, och Jordens historia över mig.
Besviken ja, på hur han sitter.
Nu börjar vi att närma oss den verklighet som människor levat i och lever i. Där Birger framstår som oförståndig. Den pedagogik som gör att Vi tillsamman med varandra och med Jorden skapar framtid är ännu inte född, om jag nu uttrycker mig lite försiktigt.

ERIC SECHER sa...


Fick underkänt hur då ?
Oförståndig hur då ? Har han inte samma grundsyn som du ?

Roland Lidén sa...

Eric
Dä ä nog ja som ä otålig och oförståndig!
En som är tålig och förståndig kommer här!
Här finns det talet, och det kanske överraskar en och annan.
Se BSs blogg, där kan du höra en som kan tala. Jonas Sjöstedt!!!
Roland

ERIC SECHER sa...


Roland,

Ja, Jonas Sjöstedt är en enastående, och unik, politiker, han inger ett enormt förtroende. Så till den grad att man nästan glömmer att ifrågasätta det han säger ..

Anonym sa...

Jaa nästan.
Han ser människor som drabbas av klimatförändringar, han vädjar till vår medkänsla och vårt förstånd, hos oss som ännu har kvar dessa egenskaper!
.. nästan glömmer att ifrågasätta det han säger ..
Jag har inte tid, just nu, att dividera med dig. Krya på Dig!

Roland

ERIC SECHER sa...


Tack !