Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, december 15, 2013

Små steg ..




Respekt - Nyfiken - Ärlig ..

Känns som jag tagit ett litet kliv framåt när det gäller nyfikenhet.
I eftermiddags satt mamma i sin läsfåtölj med Svenska Dagbladet, jag såg bara rubriken på det hon läste, nämligen Förneka inte Mandelas misstag. Den första reaktionen var - Åh nej, inte en till som skall försöka hitta fel och brister hos den enastående Mandela. Men ganska snabbt tänkte jag - Det där vill jag läsa. Och det var rätt beslut. Intervjun med en av Mandelas medfångar på Roben Island, Lionel Davis, fördjupar bilden av den bortgångne ledaren. Avslutningen är intressant, nämligen att Mandela själv sörjde och saknade att han p.g.a helgonförklaringen undslapp kritik han gärna tog emot.

Min sämsta gren är ärlighet, eller kanske snarare uppriktighet, eftersom jag är så ängslig för vad folk skall tycka.
Men en sak i taget ..

SvD

Inga kommentarer: