Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, juli 31, 2013

Willbur Can



Pappa hade som konsult några stödord han ofta återkom till. Vill - Bör - Kan. Dvs, det gäller att få ihop de där tre, att hitta balansen. Av en fyndig uppdragsgivare fick han t.o.m namnet Willbur Can.

Jag får inte riktigt ihop det. För att det (fortfarande) finns ett avstånd mellan vill, bör och kan ?

BILD:
Philippe Petit går på vajer mellan Twin Towers, 1974 (Man on Wire). Fram och tillbaka går han under en halvtimma, till synes orädd och road, medan folk samlas på marken och i tornen.
En vacker bild av fullständig balans.

38 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Om jag fattar det här rätt vill du göra något annat och/eller vara någon annan och hittar en lucka mellan detta och "vill, bör och kan".

Livet har lärt mig att man har inga laster man inte vill ha och om man verkligen vill så kan man. Men man måste hitta insikten.

Å insikten säger nästan alltid att det duger som det är. Det är balansen...

ERIC SECHER sa...

Når inte upp till vad jag vill och bör.
Kan om man verkligen vill ? Ja, kanske.
Duger som det är ? Nej.

För den som är i balans blir väl det här lite abstrakt :)

Anonym sa...

Känner igen det där tvivlet.

Eric, vad är det du bör? Byta jobb?
Vad är det du vill? Kanske byta jobb?
AK

Anonym sa...

I landet upp och ner, är det ingen som stoppar
Rektor Onkel som sår högre och högre toppar.

Eric
En provtanke söker sig fram!
Hur förenar Vi Trans Missionen
med den Dubbla Realismen?

Det som är tänkt och som sägs ut
visst kan väl det vara på gång?

Tala inte med onkeln om detta!

Roland


ERIC SECHER sa...

Förstod på pappa att stödorden inte nödvändigtvis används för att värdera balansen, utan snarare en sil mitt i det ständiga beslutsfattandet ; ska vi, ska vi inte ?

AK,

Bör ? Att omsätta alla vackra ord i handling. Gäller framförallt övertygelsen att generositet kan övervinna girighet. Gå före med gott exempel.
Byta jobb ? Kanske. Definitivt större frihetsgrad.
Vill ? Se ovan.

Roland,

Trans Missionen ?
Dubbla Realismen ?
Har jag missat något ?

Onkel Olof sa...

Hjärtat vet vad huvudet grubblar över...

ERIC SECHER sa...

Olof,

Faktiskt precis vad de framhöll i I AM. Vetenskapligt belagt !:)

ERIC SECHER sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Eric, är du inte orättvis mot dig själv? Har en känsla av att just du är ovanligt bra på leva efter dina egna rättesnören. Du är den bloggare jag följer som jag uppfattar som mest genuin. Och det var just det som fick mig att fastna för din blogg - du andas att du lever som du lär i hög grad. I kontrast till att leverera texter avsedda att sola sig själv i.

"en sil mitt i det ständiga beslutsfattandet ; ska vi, ska vi inte" Anser att sinnesro-bönen vore den högsta gåvan att kunna leva efter. Balans och tydlighet.
AK 

ERIC SECHER sa...

AK
Tack !
Realist brukar tala om bristande självkänsla .. ligger nog något i det. I bästa fall kan den sporra till annat än bedrifter ?

Roland Lidén sa...


AK Tack!

Visst talar Vi om samma bön?

Sinnesrobönen i sin helhet har varit efterfrågad så jag lägger in den här så Ni alla får ta del av den. En bön ja, men också många ord som ger en en hel del tankeställare.

Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan, och förstånd att inse skillnaden.

Låt dock aldrig min sinnesro bli så total att den släcker min indignation över det som är fel, vrångt och orätt. Att tårarna slutar rinna nerför mina kinder och vreden slocknar i mitt bröst.

Låt mig aldrig misströsta om möjligheten att nå en förändring bara för att det som är fel är lag och normalt, att det som är vrångt och orätt har historia. Och låt mig aldrig tvivla på förståndet bara för att jag är i minoritet. Varje ny tanke startar alltid hos en ensam.

Roland



Anonym sa...

Dålig självkänsla kopplat till moral känns tveksamt. Men tåls att tänkas på. Min spontana tanke är att den rör sig i de sociala domänerna. De jämförande.

Nyfiken på vad du menar med att bristande självkänsla kan sporra till annat än bedrifter.
AK

ERIC SECHER sa...

Roland,
Tack !!

AK,
Är kanske ute på hal is.. Menar att dålig självkänsla kan ta sig olika uttryck, kanaliseras åt olika håll. Oftast försöker man bättra på den med just bedrifter, för att få bekräftelse från andra. Men jag upplever att den också kan innebära att man anstränger sig för att bli en bättre människa. Då är man inne på Olofs domäner, och det dåliga samvetet. Som han ogillar, som jag har nytta av ?
Lyckligast är förstås den som inte behöver bekräftelse från andra, och inte drivs av dåligt samvete. Men det är ett annat spörsmål ..

Anonym sa...

Ja, Roland, det är den jag menar.

"Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan, och förstånd att inse skillnaden." Superbt "tillstånd". Så har låtit de raderna pryda min vägg.
AK

Anonym sa...

"Men jag upplever att den också kan innebära att man anstränger sig för att bli en bättre människa." Jo, den "gången" håller jag med om. Att moralen kan bli en konsekvens (inte en orsak).

"Lyckligast är förstås den som inte behöver bekräftelse från andra, och inte drivs av dåligt samvete. Men det är ett annat spörsmål.." Jo, det där med bekräftelse kan verkligen vara ett elände och ok. Fyller väl en god funktion till en viss gräns. Precis som dåligt samvete. Känslor som skam (ang bekräftelse) och skuld (ang samvete) har vi väl utrustats med som viktiga kompasser i livet. Så att vara "tom" på bekräftelsebehov och dåligt samvete känns varken rimligt eller sunt.
AK

Anonym sa...

AK
Förlåt att bönen blev så styckad att
vem som helst kunde bli förnöjd med den.

Förnöjsamhet för egen del som inte går ut över andra
eller Jorden tycker jag, att det är väldigt bra att ha!

AK, här kommer bönen i sin helhet!

Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan, och förstånd att inse skillnaden.
Låt dock aldrig min sinnesro bli så total, att den släcker min indignation
över det som är fel, vrångt och orätt.
Att tårarna slutar rinna nerför mina kinder och vreden slocknar i mitt bröst.
Låt mig aldrig misströsta om möjligheten att nå en förändring bara för att det
som är fel är lag och normalt, att det som är vrångt och orätt har historia.
Och låt mig aldrig tvivla på förståndet bara för att jag är i minoritet.
Varje ny tanke startar alltid hos en ensam.

AK. Dags att ta ner Reklamskylten eller att ersätta den, med Hela Bönen!

Snälla Roland

ERIC SECHER sa...

AK,
Håller med ! Balans ..

Anonym sa...

Mm, detta fenomenala ord - Balans...
AK

Anonym sa...

Sorry, Roland, reklamskylten kommer sitta kvar. :-) Och anser att det är just de raderna som är "enorma". Fortsättningen talar snarare emot dem.
AK

Anonym sa...

Förlåt, AK
Vissa dagar är jag dummare än andra dagar.:-)
Balans, ja så heter de ju ...
Roland

ERIC SECHER sa...

Roland, AK,

Balans. Så tilltalande, så vackert, så rätt.

Men, vi är olika (individer), placerar jämviktspunkten olika, balanserar inte på samma lina. Om man så vill, har olika mycket mod, kan olika mycket.

Personligen lutar jag åt Rolands utvidgade bön. För jag tror att det finns en risk att längtan efter ro, frid, och balans gör att man skruvar ner förväntningarna och kraven. Så som vi ställt till det för oss krävs det indignation ? Och revolution ?

Anonym sa...

Fast det är just det jag tycker är det "magiska" med inledningen - den reglerar allt det där på det bästa av sätt. Krävs det revolution får jag mod till det... (strof två)
AK

ERIC SECHER sa...

AK,

Magiskt - absolut.
Om det räcker - gott och väl.
Inga tvivel ?

Anonym sa...

"Inga tvivel ?" Nej. Det är en del av storheten, det påfrestande tvivlet regleras också ("förstånd att inse skillnaden", strof 3). Känner man in strofernas fulla innebörd och samverkan kan man inte bli annat än begeistrad över dess finess. :-)
AK

ERIC SECHER sa...

AK,

Det tar förstås emot, men jag måste ge dig rätt ! :)

Tack vare den här extra "manglingen" har förhoppningsvis bönen etsat sig fast. Bra !

Anonym sa...

AK

Jag tar också emot!:)

Roland

Anonym sa...

:-) Mangling är underskattat. :-)
AK

Anonym sa...

Men om inte AK utmanas så underskattar han och manglar oss.
Jag vill ha en vildare dialog mellan oss som
uppenbarligen gillar varandra. Missförstånd och
förflugna ord rättar vi till omgående. Förlåt!

Roland

ERIC SECHER sa...

Roland,

Vi har inte blivit manglade, frågan har manglats.
Och jag tycker, om inte annat rent logiskt, att han får rätt.

PS
Det finns en gåta som lyder så här:

En pappa och hans son är inblandade i en trafikolycka. Sonen blir svårt skadad och förs till sjukhus. Men kirurgen som skall undersöka honom utbrister: - Jag kan inte behandla den här patienten, det är min son.
Vem är kirurgen ?

Anonym sa...

Hans mor?
Vilket isf vore besläktat med "vad är AK?" (frågor om kön)Ni utgår ifrån att jag är en han, trots att jag ett par gånger berättat att jag é en kvinna. :-)
AK

Anonym sa...

Eric

Pappan till olyckan?
Emedan hon drivit upp tempot i familjens
liv så att olyckor lättare kan hända.
Hon vet att hon tvingas till genvägar som kirurg
eftersom patienterna skall vara lönsamma!

Nu när hon Nu ser sin egen son på operationsbordet
så ber hon sin allra bästa vän att ta ledningen.

Själv ställer hon upp med allt vad hon förmår
där det går eftersom hon mycket väl förstår att hon
mår mycket bättre av att vara med i operationsrummet
än att slitas mellan hopp och förtvivlan i väntrummet.

Och för några timmar så dominerade nu
mänskliga världen i operationssalen!

Roland


ERIC SECHER sa...

AK,
De flesta som hör historien "går på den", och snärjer in sig farfar, plastpappa eller liknande.
Jag tog dig för man innan jag visste, men hann såvitt jag vet aldrig försäga mig. Har flera gånger funderat över varför jag gjorde antagandet, utan att kunna sätta fingret på det. Rätt intressant faktiskt.
Roland har säkert en förklaring :)

Roland,
Älskar din förmåga att skruva frågorna i helt nya riktningar. Dagens toppspinn gillar jag skarpt. Den är på väg ut, men landar ändå innanför linjen ..

Anonym sa...

"Jag tog dig för man innan jag visste, men hann såvitt jag vet aldrig försäga mig. Har flera gånger funderat över varför jag gjorde antagandet, utan att kunna sätta fingret på det. Rätt intressant faktiskt." Ja, intressant. Hur har du resonerat kring vad det skulle kunna bero på?
AK

Anonym sa...

Om AK
11:42 - tack för filmtips! Scenen som utspelar sig efter
ca 9 minuter är fullkomligt underbar - och Birger helgo.
AK
Kommentaren tyder på att den är skriven av en Kvinna.

AK-47. Rifle AK MON.jpg. Typ, Automatkarbin. Ursprungsplats, Sovjetunionen.
Tjänstehistoria. I tjänst, 1949-idag. Använts av, Ett flertal länder.
AK, verkar att ha skapats av en man.

Eric inbjöd mig, men jag stod emot länge, eller ...
En gång när jag var oförskämd mot Henne så fick jag ett vänligt svar,
jag tänkte att för en testosteronstinn hane borde det var svårt att
svara så vänligt och förstående.

Snälla AK, Kvinnor som Du önskar jag många flera flera Av!

(jag bör inte skruva till det, jag ska inte skriva till och det lyckades)

Till AK. Du är Kvinna. Du är Kvinna. Du är en Kvinna och inte vem som helst!

Mvh

Roland







ERIC SECHER sa...

AK,

Att rannsaka sina fördomar är nyttigt. Ibland t.o.m obehagligt.
Har från första början gillat "hen", för att det hjälper till att inte läsa lika fördomsfullt, att inte låta innehållet färgas av avsändarens kön.
Samtidigt känns det som för mycket begärt att inte spontant/omedvetet ändå ha en uppfattning/gissning om det är en man eller kvinna som uttalar sig. Men eftersom jag inte vet så kommer det förhoppningsvis i bakgrunden.

Varför trodde jag att AK var en man ?
Vissa fördomar kanske kan betraktas som allmänt förekommande, andra är mina högst personliga.
Jag har läst igenom dina kommentarer sedan i våras, och kan fortfarande inte tro att det är skrivet av en kvinna. Så fördomsfull är jag. Eller också har jag rätt, att ditt sätt att resonera och skriva, utan att lägga några värderingar, är ovanligt för en kvinna. På samma sätt som (din själsfrände) Lena Andersson resonerar och skriver på ett sätt som är (minst sagt) ovanligt för kvinnor.
Vänder man på det, så kan man säga att Roland och Olof uppvisar mycket av det som brukar uppfattas som kvinnligt. Känslorna ligger på ytan, ofta brister det.

Hoppas jag inte trampat i klaveret. Du skall veta att jag satt stort värde på dina kommentarer !

Varför AK, dvs Hen ?

Går det att säga att den här bloggen är skriven av en man ? Själv är jag lite osäker .. på om jag är det .. i nästa liv får det bli något annat ..

Anonym sa...

..ofta brister det.

Efter ditt inlägg, får.
Du tåla ett roat leende. :-)

Roland

Anonym sa...

Eric, nej då, för min del har du absolut inte trampat i något klaver. Vilket torde vara svårt med det "politikersvaret". :-)Men lyckades utläsa att du tog mig för man för att känslorna inte ligger på ytan i mina kommentarer. Kanske stämmer. Och man skriver väl/har väl olika ton i olika sammanhang. Jag betraktar för övrigt mig själv som ganska extremt mycket känslomänniska (men är också logiknördig). Det är t ex en anledning till att jag valt att gå ner i arbetstid och bara arbetar 4-dagarsvecka: jag måste få mer egentid med mitt känsloliv/ Ferdinand i mig. Att i stillhet symboliskt bara få lukta på blommorna och känna in livet är ett beroende.
AK

ERIC SECHER sa...

Stort tack för det svaret ! :)