Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

måndag, juli 15, 2013

Planlöst




En planlös semesterdag.
Det börjar med ett banalt ärende, som påminner om ett annat, och ett tredje, plötsligt har jag hamnat i Vasaparken, som väcker minnen från våra första turer med barnvagn, Odenplan är numera kronisk arbetsplats (Citybanan), men övre delen av Drottninggatan håller stilen, klara Parisvibbar. Är det inte Sacre Coeur där borta i gatans förlängning ? - Nej, det är ju Katarina kyrka - att jag inte tänkt på det förut. Stockholm tycks ta ett helt liv i anspråk att upptäcka.
På hemväg, i kyrkans riktning, köper (usch) jag en Blue-tooth högtalare på Claes Ohlson, som packas upp och programmeras på Helgeandsholmen, framför riksdagshuset, sen får turisterna i Gamla stan stå ut med att lyssna på mina favoritlåtar.
Så kan det bli.

Balansen mellan plan - och planlöst är tveklöst en av utmaningarna ..

3 kommentarer:

Anonym sa...

Eric, apropå just ingenting, eller något som Du sade.

Till Lisbeth som går över mitt förstånd!
Jag tror att följande är hennes mening!

"Det var en spontan reaktion på ditt inlägg. En reaktion utan längre eftertanke.
Ofta tror jag dock att det är eftertanke som saknas här i världen.
Men ibland så är det nog bra att vara spontan att gå på känsla."

Tack för den!

Roland



Lisbeth

Så känner Jag att Du kände att Du menade:

"När eftertankens kranka blekhet
övergick i spjuverns friska hy."

Roland

Onkel Olof sa...

Att följa flödet är en plan i sig

ERIC SECHER sa...

Roland,

Alla infall är välkomna !
Att tänka för mycket och att tänka för lite. Det förra är inte sällan uttryck för feghet, det senare för brist på respekt ?
Kommer återigen att tänka på (!) på KG Hammars predikan härommorgonen - att "provtänka". Det slår mig sedan att det är precis vad du ofta gör, mer än de flesta. Fortsätt med det !

Olof,

Håller med, ett sätt att uppnå balansen.
Men det är inte lätt. Och gudarna skall veta att då går man mot strömmen. Och inte nog med det, man lever i en ständig undran om man lämnar världen i sticket. Kan "makten" (f.n den kapitalistiska, vinstjagande) bekämpas genom att vi är några stycken som följer flödet och lever som goda taoister, sanktionerar vi då inte ett tillstånd som vi egentligen vill bekämpa med näbbar och klor. Skulle vi haft någon kvinnlig rösträtt idag om inte några modiga vägrat följa flödet. Men du kanske menar att det också är en del av flödet ?
I grund och botten tror jag, som du ?, att icke angrepp är bästa försvar. Ogillar vi köphysterin så blir vi av med den genom att sluta handla, inte genom nya lagar.