Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, juli 21, 2013

Be yourself





Blev ståendes en god stund vid Slussen häromdagen. En vacker lättklädd människa låg på huk och ritade blommor och texter på trottoaren. Det var (helt) omöjligt att avgöra om den sköna var en man eller kvinna. Vilket stämde väl med vad hen skrev på marken : Be yourself. You are the only one.

Många, kanske flertalet, inlägg på den här bloggen är uttryck för hävdelsebehov. Som bottnar i bristande självkänsla. Något som är lätt att se ner på för den som begåvats med en "sked utan hål".
Lotten faller olika (arvet), men vi kan hjälpas åt att skapa samhällen som inte jämför, tävlar och konkurrerar, där mångfalden uppfattas som en rikedom. 

Att inte känna sig hemma i det biologiska kön man fötts till, det måste vara oerhört prövande. Om hen kan, och vågar, så borde jag också kunna.

En sked med hål i

1 kommentar:

”Oskulden” Erics namnförslag sa...




Det finns ingen som tvingar mig att läsa denna blogg inbillar jag mig.
En kvinna har förbjudit mig att häcka här mer än tre dagar i veckan.
Rättegång om efterlevnaden, sker om tre veckor.
Jag delar hennes uppfattning, medan skälen delar oss i två personer.

Hon anser att Livet rinner ifrån mig när jag är på denna Blogg som gäller Livet.

Strävan att skapa en bild av världen som gör framtiden möjlig anser hon omöjlig.
Med henne talar jag inte om detta. Men då och då tittar jag på tanken, i smyg:
"Klotförståndet under vars vingar Kulturer på Jorden kan skapas."
(Tänk om, jag skulle ha halvförfelat hela livet va?)
(Kavat men skakad, säger jag att de ena, inte utesluter att jag förfelar det andra också)

Jag läser alla förnumstigheter på denna blogg men blir då både förvirrad och pinknödig!

Lisbeths syn, att världen är en och odelbar, delar jag med henne!
Så att hon och jag ser mycket lika på hur världen ska vara. (På kant med Kant)

Många som tror att vi kan skapa verklighet enbart med ord, är ordinära.

Jesus bad kulturintresserade som inte hade tid: "Hjälp mig att skapa en kultur sa han."
Men de arbetade 8 timmar om dagen, och på kvällen skulle de se ett Kulturprogram av Birger Schlaug!
Så de hade inte tid. Men det kanske jag sa för en tid sedan?

Om man inte får några får, ja då får fårskötseln ligga i träda!

Eller inte. Låten barna komma till mig, eller tvärtom.
Om vi börjar på Spjuvern förskola i Norsjö och visar
sommarskolans bilder och konsekvenserna av att stapla
klotsar på varandra så kommer leken och bana väg
för barna att opinionsbilda sina föräldrar.

För alla föräldrar hoppas förstås på sina barn samtidigt som
de anar att barna också vill kunna hoppas på sina föräldrar.
De vill säga, barna alltså, till sina föräldrar: "Ni ska mogna
så att även Vi ska kunna få ett glas öl, när Vi blir lite äldre!"

Är jag Kardan, i behov av, och i så fall hur?
Flera namn som Filuren som föredrar Spjuvern
som gillar "Oskulden" som vill bli av med den.

Där ingen tar på sig övermänskliga uppgifter men
ändå organiserar sig så att de ändå blir utförda.

TRANS MISSION