Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, maj 15, 2013

Varsamhet



Meaningless words, reasonable word..
Som sjukvårdare, och kanske framförallt som läkare, bör man välja sin ord med omsorg. För samtidigt som mycket information inte tas upp, så fastnar vissa ord för gott.
Nyligen träffade jag en ung manlig patient vars mamma jag opererade för flera år sedan. Nästan det första han sa var att vi har "sköra vävnader" i vår släkt. Tydligen var det ett uttryck jag använt, för att förklara de komplikationer som uppstått. Två ord, sagda utan vare sig täckning, om - eller eftertanke, hade tydligen satt djupa spår.
Det gäller säkert i allt mellanmänskligt. Att vara varsam med ord som skrämmer, eller sårar.

2 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Äkta och ärliga ord sårar ofta mindre...

ERIC SECHER sa...

Ja, det är nog sant. Men vilken hänsyn skall sändaren ta till mottagarens känslighet ?
Tyckte AK hade värdefulla synpunkter angående den rättframma Fanny i Molanders:
http://ericsecher.blogspot.se/2013/05/molanders.html