Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

torsdag, maj 02, 2013

Ferdinand



Vet inte riktigt vad det är som fascinerar med kor. Lugnet, harmonin, frånvaron av tävlingsinstinkt ?  Berättelsen om tjuren Ferdinand ligger mig varmt om hjärtat.
Naturligtvis vill jag att intresset skall gå i arv. Så långt innan Sofie bekantat sig med franska lärde jag henne säga den helt  meningslösa frasen Je n´ai pas de vache - jag har ingen ko (?).

Kanske borde bo i ett land där kon är helig ?

10 kommentarer:

Magnus Eriksson sa...

Hej, här lite om kor som jag umgåtts med.

http://ottossonochottosson.se/overlistade-av-en-karleksstrateg/

http://ottossonochottosson.se/karleksstrategen-pa-nya-aventyr/

/ Magnus Eriksson

Onkel Olof sa...

Kolt...

Roland Lidén sa...

Vi som frivilligt låter oss och
Jorden mjölkas, är vi Kor då och
Reinfeldt vår Ladugårdsförman.

Helig är mjölkningen !

Och vår store Ledare !!

Och det sovande folket !!!

ERIC SECHER sa...

Stort tack Magnus ! Inspirerande att läsa om era verksamheter, så långt från asfalten jag lever i.

!

Man kan förstås förknippa kon med vad som passar. T.ex den som låter sig mjölkas/utnyttjas.
Taoisten tar det med ro, viss om att den som mjölkar till sist drar det kortaste strået.

Roland Lidén sa...


Skulle det vara när kon sinar då ?

Min Pappa var hederligare än Taoisten.

Han sade:
"Man biter inte den hand som föder en!"

Roland Lidén sa...

På ön Itaka
betar en ko
som är helig
på en äng som
är helig och som
känner sig ensam
och också utnyttjad.
Kommer Ängen och Kon att
förgås eller att förstås i tid?

Homeros eller R

ERIC SECHER sa...

Kanske inte skall dra liknelserna för långt. Kvar blir att jag känner för den rofyllda kon.Och att vi själva väljer hur vi förhåller oss till "undergången".

Roland Lidén sa...

Min Pappa var hederligare än vad Du är.

Roland Lidén sa...

Mitt senaste inlägg skrevs när jag
var elak och oförstående. Förlåt!

ERIC SECHER sa...

Ingen fara !
Men att våga "bita den hand som föder en", för oss som livnär oss på andra, just det kanske är utmaningen, ett bra sätt att sammanfatta Omställningen ?