Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

söndag, maj 05, 2013

Längtan



Artikeln om rumänen Marius är den mest delade och rekommenderade på DN.se.
Är det toppen av ett isberg ? Hyggliga homo sapiens som till vardags tvingas bejaka sina sämsta sidor tar tillfället i akt  att bekänna färg ?

Det mänskliga rymmer alla ytterligheter, hela skalan från ont till gott. Till skillnad från andra djur så gör vi medvetna val ? Val som ofta(st) handlar om du och jag, eller bara jag, om samarbete eller konflikt, om generositet eller girighet. Det finns gott om vittnesbörd att den som ena stunden verkar  kärleksfull i nästa ögonblick är den som dödar. De tvära kasten är svåra att förstå, jag märker själv att ytterligheterna hela tiden står till buds, belöningar och bestraffningar som avgör hur man väljer.
När så många fastnar för artikeln om Marius är det rimligen ett uttryck för att våra generösa sidor inte får det utrymme det längtar efter.

1 kommentar:

Roland Lidén sa...


Jag hade en gång en välordnad hjärna.
Nu när Vi lever i pölsans tid så
känner Jag igen mig i Dig.:-)