Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

tisdag, september 25, 2012

Svaga länkar



En kedja är inte starkare än det svagaste länken brukar man säga. Ligger nog mycket i det, kanske även i vid bemärkelse.

En kompis på jobbet berättade, av egen bitter erfarenhet, att Safiren (den typ av segelbåt jag numera är ägare till) har just en sådan svag länk. Nämligen avslutningen på axeln som sammanbinder det bakre och främre rodret, som obegripligt nog inte är rostfri. Dvs, står det vatten i kölsvinet blir den angripen, och styrningen äventyras.
I just det här fallet kan man verkligen undra hur konstruktör och tillverkare tänkt. Att beskylla dom för slit-och-släng-köp-nytt-håll- hjulen-igång och öka BNP blir lite långsökt. Närmare till hands ligger väl " det är mänskligt att fela ".
Även om man inte är troende, utan tar större intryck av läran om evolution och naturligt urval, så kanske det ändå går att tala om att " det är gudomligt att fela ". För någon stans blev det ju fel, när "man lät "en liten planet befolkas av en varelse som kan hota dess existens. Man tvingas höja blicken ordentligt för att se något förlåtande eller begripligt.
Kedjor som brister är minsann inte alltid av ondo. Men hela planeter ..

Återstår alltid att stoppa huvudet i sanden. Oro och rädsla för sin egen del går att tackla. Men ångesten ökar dramatiskt om man börja tänka på "barn - och barnbarn".
Vad blir slutsaten, vad kan man kräva av en varelse som är utrustad med fri vilja, ett överdimensionerat intellekt, ett överdrivet bekräftelsebehov och ett förkrympt omdöme ? Att vi inser att det är så det förhåller sig ? Och tar ansvar ? Och åtminstone fettar in den där rostiga axeln ? ( byta ut den är kanske för mycket begärt ..)

Anders Källgård har skrivit en underbar bok om Öar, och fr.a ömänniskor. Det farofyllda havet, ständigt närvarande, hjälper öbon till besinning. Inte för mycket sagt att Källgård är en förebild på spåren. Det behövs.

9 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Märkligt fel. Man kan se det som ett hot eller ett spänningsmoment. Trygget kommer som sagt inifrån...

Roland Lidén sa...

Evolutionen har inte skapat Lao Tse
därför att det har han själv gjort
"den store mästaren"

I vår tid är våra inbillningar
nog så verkliga som vårt förstånd!

Som är som ÖAR i
oförståndets Hav
som breder ut
sig med hjälp av
Regeringens Servila
Oförstånd.

RL sa...

Evolutionen har inte skapat Lao Tse
därför att det har han själv gjort
"den store mästaren"
Ironi på ironi. Förlåt!

ERIC SECHER sa...

Roland,

Din lyrik når ständigt nya höjder.
Den senaste på BS bubblor var väldigt vacker, och klok.
Den här om evolutionen kanske hade passat bättre på ett senare inlägg ? Du är steget före ..

Bara de som faktiskt GÖR något för en hållbarare värld är värda respekt ?

Roland Lidén sa...


Eric
Bara de som faktiskt GÖR något för en hållbarare värld är värda respekt !

Oerhörd sammanfattning!
Ännu inte förstådd sammanfattning!

Förståelse av maktens näringspyramid
och revolt emot detta, i stället för att fortsätta att slå ihjäl varandra enligt de manus som vi ännu inte förstår!

Att lägga sig lägst, dit alla bäckar rinner och att förstå allt och förlåta allt, dit kommer jag aldrig att kunna komma och vill heller icke!

Tack för din skarpa utmaning ?

Mitt svar var bara ...

Roland







ERIC SECHER sa...

Roland,

Jag förstår hur du tänker, och känner. För egen del pendlar jag. Vissa dagar är jag mest arg, och inspireras av Chomsky m.fl. Andra dagar tar tron på det goda, förlåtelse och kärlek överhanden. Att inte göra det, åtminstone vissa dagar, vore ju att slänga Tao över bord. Det vill jag verkligen inte.

Däremot ser jag inte (alls) någon motsättning i att ens insatser i första skall manifestera sig i handling snarare än ord, vare sig man vill lyfta fram det goda eller bekämpa det onda. Kan bara säga att jag skulle må bättre med mig själv om jag ägnar mig åt det förra.

RL sa...


Eric

Tack för dina funderingar som
ger mig anledning att fundera,
och att tro på, att Dialogen,
inte ensam, men med handling,
kan göra dagen meningsfull
och framtiden möjlig genom att
försvara och samarbeta med de
öar av ord OCH öar i galna sjöar
som trots allt, vill framtiden väl.

Roland

ERIC SECHER sa...

Tack själv !

RL sa...

Eric
Det förra respekteras!!!
Men i paletten ryms många färger.
Kanske ses vi i paletten.
Där vi försvarar paletten,
där vi försvarar att vi ALLA
i vårt eget intresse försvarar
våra egna och varandras Kulturer.
Nu böjar det likna något ...

När många tar första steget på
vägen till Jordens skapelse...

Nu blev det på mer allvar än ...

Godnatt

Roland