Translate

Om mig

Mitt foto
Gift med Ewa, pappa till Sofie och Åsa, kirurg på St Görans sjukhus i Stockholm

onsdag, september 19, 2012

Förlåtesle



Har läst flera korta notiser om mannen som lämnade en berusad man på t-banespåret.
Han är ångerfull, ber om ursäkt, kommer aldrig mer att stjäla, och har en förklaring till sitt beteende och varför han var rädd.

Känns som om den här historien, liten i nyhetsflödet, väcker stora frågor.
Finns det något större, och vackrare, än verklig förlåtelse ?
Finns det något mer skrämmande än att aldrig bli förlåten ?

- Men han kanske bara säger så, för att komma lindrigare undan ?
- Den möjligheten finns. Men det går nog att komma fram till.
- Men han måste väl stå till svars för det han gjort ?
- Det är han säkert beredd till .
- Jag tycker inte det spelar någon roll att han ångrar sig.
- Jo, det spelar roll !
- Varför det ?
- Det blir lättare att förlåta.
- Vad spelar det för roll ?
- En avgörande roll !
- Jag fattar ingenting ..
- Gå hem och tänk efter. Du har gjort en verklig dumhet, du själv kan förstå hur du hamnade där, du ångrar dig, du är beredd att ta ditt straff, men du  blir inte förlåten. Inte av din familj, inte av dina barn, inte av någon. Spelar det ingen roll ?
- Jag vet inte … kanske .. men finns det inte en risk att människor tror att man bara kan göra dumheter, och sen blir förlåten ?
- Jag tror inte det. Förlåtelse väcker kärlek, att inte bli förlåten väcker hat.
- Du är så godtrogen.
- Ja, kanske .. det vill jag nog förbli ..

Amen

8 kommentarer:

Onkel Olof sa...

Man sopar till.
Säger förlåt
och sopar till igen...

ERIC SECHER sa...

Finns det fler alternativ ?

Onkel Olof sa...

Ja
Men det är lika enkelt som en mediabevakning ;)

Man behöver helheten för att förstå och kunna arbeta med det.

ERIC SECHER sa...

Principiellt; värdet och faran med förlåt.
Uppfattar (den första kommentaren) att du fokuserar på faran ?

Onkel Olof sa...

Jag menar att ursäkt och förlåtelse blir en rutin utan värde.

Sann ånger är lätt att förlåta.

ERIC SECHER sa...

Håller (förstås) med.

Men individer, och kanske t.o.m kulturer, skiljer sig vad gäller den spontana reaktionen ( man vet ju sällan säkert ..)
I min familj brukar vi skämtsamt dela in oss i advokat och åklagar-typer. Dvs de som betraktar alla som i grunden goda och oskyldiga tills motsatsen är bevisad, eller de som spontant misstror och hellre fäller än friar (en skyldig som frias är värre än en oskyldigt fälld ..)

Dynape sa...

Tänk att så många av oss har nått ända fram utan hjälp av religiösa ceremonier och att vi ensamma och på fri hand kan skapa fantastiska inlägg, på det sluttande planet.

Men vill vi skapa kulturer
på Jordens villkor så hoppas jag
på att blir ännu fler som
vågar känna sig välkomna.

Vår planet har förlorat förståndet. Men ännu så går det att leva på den.

Få medvetna människor som
tänker på möjlighet av att
vi går till sammans och
visar hur vi skapar hållbara
decentraliserade samhällen.

Uppskattas kanske inte av skaparna av slantarna som styr världen

Många saker behöver hända
för att slavarna ska vända

Folkupplysning genom Dig och andra
och att visdom och utövande ska vara ett!
Jag har en bit kvar.












Monica sa...

Amen. Igen.